Een onderneming creëert klantwaarde wanneer het de voordelen zoals de klant die waarneemt beter verhoogt, en/of de (financiële en niet-financiële) offers die de klant moet brengen verder verlaagt dan de concurrent. Hierbij moet worden opgemerkt dat klantwaardecreatie zowel dynamisch als relatief is.
Onder netto toegevoegde waarde vallen zaken als winst, loon en huur, pacht of rente.Bij bruto toegevoegde waarde komen hier ook nog de afschrijvingen bij.
Wat is toegevoegde waarde? Simpel gesteld draait het om waardecreatie. Je voegt waarde toe aan de organisatie, afdeling, klanten en collega's. Het is niet alleen je vakkennis of werkervaring maar ook jij als persoon, met al je kwaliteiten, talenten, drijfveren, passies en eigenaardigheden, voegt waarde toe.
De toegevoegde waarde per werknemer kan op basis van dit salaris getoond worden door het aantal uren te delen dat hij gemiddeld gedurende de week werkt.
Wanneer een bedrijf van grondstoffen een product maakt dat verkocht kan worden, heeft het bedrijf waarde toegevoegd aan de grondstoffen. De toegevoegde waarde drukt de kern van produceren uit, namelijk het toevoegen van waarde aan een goed.
Non Value Added (niet waarde toevoegend)
Activiteiten hebben geen toegevoegde waarde als de klant niet bereid is ervoor te betalen, als de activiteit het product of de dienst niet transformeert volgens specificatie van de klant, of als de activiteit de eerste keer niet correct is uitgevoerd.
Klantwaarde is de toegevoegde waarde die de klant ervaart op het moment van aankoop en daarna. Dat ervaren maakt klantwaarde per definitie subjectief. Wat veel waarde heeft voor de ene klant, hoeft geen waarde te hebben voor een andere klant.
meerwaarde (zn) : overwaarde, toegevoegde waarde.
Een waarde toevoegende handeling is alleen echt waarde toevoegend als de handeling daadwerkelijk iets verandert aan het proces of product. Bijvoorbeeld het scannen van een identiteitsdocument aan de balie bij een aangifte van een verhuizing, om deze scan vervolgens op te slaan in de zaak in iBurgerzaken.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Bedrijven creëren waarden in de dagelijkse activiteiten door middel van investeringen in nieuwe technologieën, producten, het bewustzijn van de eigen marktpositie, productiefaciliteiten, trainingen en servicegerichtheid.
De toegevoegde waarde is de productiewaarde van een bedrijf (of de overheid).
Het bruto binnenlands product (bbp) is de totale toegevoegde waarde van alle in een land geproduceerde goederen en diensten gedurende een bepaalde periode (meestal een jaar).
Oftewel de totale opbrengsten minus de directe kosten in het productieproces en de afschrijvingskosten van machines, werktuigen en gebouwen, alsmede kosten zoals onderhoud, werktuigen, brandstoffen en algemene kosten.
Klantloyaliteit. Dusdanig waardevol voor je klanten zijn, dat ze loyaal aan je zijn. Zowel in houding als gedrag. Waardevol geeft inzicht in de loyaliteit van je klanten, wat hun drivers zijn en hoe je hun loyaliteit kan verbeteren.
De bruto toegevoegde waarde is het verschil tussen de marktwaarde van de in één jaar geproduceerde goederen en diensten en de marktwaarde van de in het productieproces verbruikte goederen en diensten.
Als uw producten en diensten het mogelijk maakt om met dezelfde middelen het aantal geproduceerde eenheden voor uw klanten te verhogen, dan is dat waardecreatie.
Netto toegevoegde waarde = Bruto toegevoegde waarde – afschrijvingen. Het verschil van het Bruto Binnenlands Product (BBP) en het Netto Binnenlands Product (NBP) werkt eigenlijk hetzelfde.
Het bbp is de totale toegevoegde waarde van alle in een land geproduceerde finale goederen en diensten. Wat is toegevoegde waarde? Dit is de totale waarde van de geproduceerde goederen en diensten, minus de waarde van wat er bij de productie is verbruikt (het zogenoemde intermediair verbruik).
De btw is een belasting op goederen en diensten die uiteindelijk door de eindverbruiker wordt gedragen en die door de Schatkist gefractioneerd wordt geïnd, namelijk bij elke transactie in het productie- en distributieproces.
De marketingtechnische toegevoegde waarde is de motivatie om te kiezen voor een bepaald product of merk of zaken te doen met een bepaald bedrijf. Deze toegevoegde waarde kan bijvoorbeeld bestaan uit kwaliteiten die een product of bedrijf onderscheiden van concurrerende alternatieven.
Het bbp is een maat voor de omvang van de economie en gelijk aan de totale toegevoegde waarde van alle in een land geproduceerde finale goederen en diensten.
De arbeidsproductiviteit kan op verschillende manieren verhoogd worden. Denk bijvoorbeeld aan een betere arbeidsverdeling, extra scholing van je werknemers, betere machines om mee te werken of de automatisering van processen.