Bij een goed leerklimaat zorg je er dus voor dat je leerlingen een goede relatie tot elkaar en met jou hebben, dat ze het gevoel hebben competent te zijn en dat ze zelf keuzes kunnen maken. Ook zorg je ervoor dat ze zich veilig voelen in en rondom de school.
Wat is een veilig leerklimaat? Een veilig leerklimaat binnen organisaties is een omgeving waarin medewerkers zich comfortabel, ondersteund en gestimuleerd voelen om te leren, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te groeien in hun werk. Dat betekent dat ze zelfvertrouwen hebben en gecalculeerde risico's durven nemen.
Om zich veilig en kalm te voelen, moeten leerlingen het gevoel hebben dat ze erbij horen en weten dat er altijd een leraar is die hen ondersteunt. Leraren moeten een duidelijk pad bieden naar het verwachte, normatieve gedrag van hun klaslokalen , en leerlingen moeten zien dat dat gedrag functioneel is voor henzelf en anderen.
Met een goed pedagogisch klimaat bereik je dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden. Ze worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren.
Leraren kunnen onder andere helpen een positieve leeromgeving te creëren door duidelijke regels en procedures in de klas op te stellen, een omgeving te creëren die respect, inclusiviteit en diversiteit bevordert en leerlingen aan te moedigen constructieve feedback te ontvangen en te accepteren.
Een goed pedagogisch klimaat heeft veel invloed: zowel op het welbevinden en de leerprestaties van leerlingen, als op het welbevinden en het werkplezier van leraren. Als leraar heb je een belangrijke rol in het bouwen en versterken van een gezond pedagogisch klimaat binnen de klas.
Laat uw studenten door uw woorden en daden weten dat u er bent om hen te helpen en te ondersteunen . Het is ook belangrijk om uw studenten fouten te laten maken en hen daarbij aan te moedigen. Dit kan het zelfvertrouwen van uw studenten vergroten en ze het gevoel geven dat ze door u gezien en gehoord worden.
Belangrijk voor het leren van leerlingen is dat er een veilig en stimulerend leerklimaat aanwezig is in de klas. Dit betekent dat leerlingen een veilige omgeving hebben waarin ze gestimuleerd worden initiatief te nemen en te onderzoeken.
Studenten geven aan dat het belangrijk is om docenten te hebben die zorg en respect tonen. Dit gebeurt vaak door middel van simpele positieve begroetingen, het handhaven van hoge verwachtingen, het erkennen van de sterke punten van culturele verschillen en het bieden van tastbare ondersteuning wanneer studenten academisch en sociaal worstelen.
Een positief inclusief klasklimaat
In een positief klasklimaat voelen alle leerlingen zich goed en veilig, beleven de leerlingen plezier, geven ze om elkaar.
De teams hebben gekeken naar het onderzoek dat deze kenmerken vaststelt en hebben deze geordend rond vijf componenten: leerklimaat; beoordeling en reflectie in de klas; instructieve nauwkeurigheid en betrokkenheid van studenten; instructieve relevantie; en kennis van de inhoud .
Uitdagend gedrag in de klas is verstorend en moeilijk voor zowel leraren als studenten. Positieve gedragsondersteuning vermindert niet alleen stress in de klas, maar rust studenten ook uit met levensvaardigheden die verder gaan dan het curriculum .
Wees warm, vriendelijk en aanwezig . Begroet studenten als ze de klas binnenkomen, wees beschikbaar voor en na de les en plan kantooruren in. Deel je enthousiasme over de cursus en relevante persoonlijke ervaring. Dit kan je humaniseren en de connectie van studenten met het materiaal vergroten.
Inclusieve omgevingen helpen studenten om te leren over diverse achtergronden en perspectieven, te communiceren met hun leeftijdsgenoten en empathie te oefenen. Om inclusieve klaslokalen te creëren, moeten leraren zichzelf opleiden, duidelijke gedragsnormen voor studenten opstellen, respect modelleren en studenten ruimte bieden om empathie te oefenen .
Duidelijke regels en structuur dragen bij aan een rustig leerklimaat. Denk hierbij aan afspraken over hoe je je in de school gedraagt, wat je met je telefoon doet tijdens de les en hoe je met materialen en elkaar om gaat.
Ideeën om de klasomgeving lees- en schrijfvriendelijker te maken, zijn onder andere het bieden van meer visuele ondersteuning (bijvoorbeeld grafieken, tabellen, foto's, illustraties) tijdens de lessen ; het creëren van minibibliotheken over bepaalde onderwerpen en interessegebieden in de klas; het aanbieden van een 'boek van de maand' dat kan worden gebruikt als referentie of als lesmateriaal en ...