Voor effectieve communicatie, onthoud de 5 C's van communicatie: duidelijk, samenhangend, compleet, beknopt en concreet . Wees duidelijk over uw boodschap, wees samenhangend door on-topic te blijven, voltooi uw idee met ondersteunende content, wees beknopt door onnodige woorden te elimineren, wees concreet door precieze woorden te gebruiken.
Gesprekstechnieken zijn strategieën die je in een gesprek gebruikt om je doel te bereiken. Het zijn methoden van verbale en non-verbale communicatie die je toepast om de wederzijdse informatie zo goed mogelijk te geven, ontvangen, analyseren, interpreteren en verwerken.
In voorgaande jaren heb ik vier soorten communicatie beschreven, maar ik geloof dat er eigenlijk vijf soorten communicatie zijn: verbaal, non-verbaal, schriftelijk, luisterend en visueel .
Wees recht door zee en direct in alle communicatie, zowel schriftelijk als mondeling. Luister wanneer u niet spreekt. Parafraseer en reflecteer wat iemand heeft gezegd om er zeker van te zijn dat u het goed hebt begrepen. Houd uw stemvolume op een gematigd niveau.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Stel in het gesprek open en belangstellende vragen, zodat u te weten komt waar het signaal vandaan komt. Vraag de cliënt bijvoorbeeld wat hij of zij ermee bedoelt. Of hij/ zij nadere uitleg kan geven. En hoe anderen in de omgeving op zijn of haar uitspraak reageren.
De 5A's ( Vragen, Adviseren, Akkoord gaan, Assisteren, Regelen ) zijn een klinisch hulpmiddel dat wordt aanbevolen voor gezondheidsgedragsadvies in de eerstelijnszorg.
Samenvatting: Laten we de zeven typen communicatie verkennen: verbaal, non-verbaal, geschreven, feedback, visueel, groep en massa . Door voorbeelden zoals spreken, lichaamstaal, e-mails en meer, duiken we in hoe elke communicatievorm een unieke rol speelt in effectieve interactie.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media.
De vier typen communicatie zijn verbale, non-verbale, visuele en schriftelijke communicatie . Ongeacht hoe we communiceren, begin met nadenken over wat de lezer/luisteraar zou moeten denken, voelen en doen nadat ze onze boodschap hebben gehoord of gelezen.
ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt, wil of zegt. Vult het niet in voor een ander, doe geen aannames zonder dit echt te controleren bij de ander.
Spreek luid en duidelijk (maar niet te luid), zorg ervoor dat je volume voldoende is om gehoord te worden. Vermijd mompelen of te snel spreken, zodat anderen jouw boodschap goed kunnen begrijpen. Leg nadruk op belangrijke woorden in je boodschap. Hierdoor kan de luisteraar de juiste betekenis halen uit wat je zegt.
De vijf stappen (ook wel componenten of elementen genoemd) van het communicatieproces zijn ideevorming, codering, kanaalselectie, decodering en feedback .
Wat is assertief communiceren eigenlijk? Dit betekent dat je in diverse situaties met respect voor jezelf de communicatie aangaat en handelt naar de normen waarden die je zelf hanteert. Hierbij streef je je rechten na en maakt duidelijk hoe jij wil dat anderen met jou communiceren.
Volgens psycholoog Schulz von Thun zijn aan een boodschap maar liefst vier psychologisch belangrijke aspecten verbonden: het zakelijke, expressieve, relationele en appellerende aspect. Deze vier aspecten spelen gelijktijdig een rol.