Hoe cliënt motiveren?

Vier principes
  1. Wees empathisch: het gaat om daadwerkelijk inleven in de cliënt en niet doen alsof.
  2. Ontwikkelen van discrepantie: richt je op het verschil (vanuit het perspectief van de cliënt) tussen het huidige en toekomstige gedrag. ...
  3. Meeveren met weerstand: vermijd discussie of argumentatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Hoe kan jij als professional de cliënt motiveren?

Essentieel voor motiverende gespreksvoering is een empathische stijl. De houding van de hulpverlener moet accepterend zijn en hij moet uitgaan van de overtuiging dat ambivalentie normaal is. Vanuit deze accepterende houding helpt hij de cliënt om zijn ambivalentie te overwinnen en te veranderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nji.nl

Wat zijn de 4 principes van motiverende gespreksvoering?

Miller en Rollnick merken op dat motiverende gespreksvoering gebaseerd is op de volgende principes:
  • empathie uitdrukken,
  • ontwikkelen van discrepantie,
  • vermijden van discussie,
  • omgaan met weerstand en.
  • self-efficacy ondersteunen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op coaching.nl

Hoe voer je een motiverend gesprek?

Motiverende gespreksvoering werkt op basis van vier principes:
  1. Empathie. Als leidende gesprekspartner moet je je oprecht inleven in de persoon die zijn gedrag wil aanpassen. ...
  2. Ontwikkelen van discrepantie. ...
  3. Acceptatie. ...
  4. Ondersteunen van eigen effectiviteit. ...
  5. Open vragen. ...
  6. Reflecteren. ...
  7. Complimenteren van verandering. ...
  8. Samenvatten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bizziphone.com

Welke gesprekstechnieken dragen bij aan motiverende gespreksvoering?

Motiverende gespreksvoering bestaat uit vier deelprocessen die zowel opeenvolgend als bij herhaling of gelijktijdig plaats kunnen vinden.
...
De gesprekstechnieken zijn:
  • Open vragen stellen.
  • Reflectief luisteren.
  • Bevestigen/bekrachtigen.
  • Samenvatten.
  • Informatie delen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op academiemg.nl

Overtuigen ('proberen de ander te repareren') versus verandertaal ontlokken

21 gerelateerde vragen gevonden

Hoe kun je mensen activeren?

In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op frankwatching.com

Wat zijn goede gesprekstechnieken?

Verschillende gesprekstechnieken
  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. ...
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. ...
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. ...
  • DIK = Denk in Kwaliteiten (of Kansen)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op start2create.nl

Hoe ga je in gesprek met een cliënt?

Stel in het gesprek open en belangstellende vragen, zodat u te weten komt waar het signaal vandaan komt. Vraag de cliënt bijvoorbeeld wat hij of zij ermee bedoelt. Of hij/ zij nadere uitleg kan geven. En hoe anderen in de omgeving op zijn of haar uitspraak reageren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op socialestabiliteit.nl

Wat is motiveren en stimuleren?

De competentie Stimuleren en motiveren geeft aan of je anderen enthousiasmeert, aanmoedigt en het goede voorbeeld geeft. Een voorbeeld van een vraag die bij deze competentie hoort is: "Door mijn aanpak worden anderen enthousiast".

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op noa-vu.nl

Welke soorten Gespreksmethodieken zijn er?

Samenvatting. Globaal zijn er vier verschillende gespreksvormen te onderscheiden. U kunt ze zowel inzetten voor collectieve als individuele overleggen. Dit artikel behandelt de gespreksvormen directief (top-down), draagvlakcreërend, probleemoplossend en particopatief (bottom-up).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op premium.hrpraktijk.nl

Hoe reageer je op weerstand?

Verschillende situaties

Benoemen: zeg hardop dat je weerstand voelt: dat geeft de ander de gelegenheid te reageren en aan te geven wat zijn bezwaren zijn. Erkennen: laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt: dat maakt dat de ander zich gehoord voelt en dat neemt een deel van de weerstand vaak al weg.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Waarom is motivatie bij patienten zo belangrijk?

Motivatie is belangrijk. Als de patiënt gemotiveerd is om te oefenen en adviezen op te volgen dan wordt het effect van de behandeling groter en duurzamer. Ook is het vaak belangrijk met de patiënt stil te staan bij zijn leefstijl, omdat veel muskuloskeletale problemen een passieve leefstijl als oorzaak hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op viaperspectief.nl

Wat zijn gesprekstechnieken in de zorg?

Luisteren is een kunst en een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Wie goed luistert naar bijvoorbeeld een patiënt, laat zien dat je erbij bent en dat je aandacht hebt voor hem. De patiënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om verder te vertellen. Zo kun jij je werk weer beter doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op knowledgemonk.nl

Hoe motiveer je ouderen?

Geef antwoord op vragen of twijfels die bij ouderen leven. Bied maatwerk: bedenk samen met ouderen creatieve oplossingen voor eventuele obstakels. Kleinschalige activiteiten werken vaak goed. Ook moet je activiteit liefst interactief zijn en niet te lang duren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op beteroud.nl

Wat is een motiverend gesprek?

Wat is motiverende gespreksvoering? Motiverende gespreksvoering is een methode voor het voeren van gesprekken, waarbij de cliënt of patiënt in feite zichzelf overtuigt om te veranderen. Hierbij wordt de focus gelegd op wat bij de persoon speelt dat de verandering tegenhoudt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dialoguetrainer.com

Hoe kun je Verandertaal uitlokken?

Verandertaal uitlokken
  • Stap 1: 'groter doel' laten benoemen. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom mensen bezwaren hebben tegen een verandering. ...
  • Vragen die je kunt stellen zijn: ...
  • Stap 2: voordelen van gewenste situatie laten benoemen. ...
  • Stap 3: eigen capaciteiten laten benoemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op communicatietraining.nl

Hoe een team te motiveren?

7 tips om je team te motiveren
  1. Waardeer je hele team. Goede managers weten dat elk lid van een team belangrijk is om de gestelde doelen te halen. ...
  2. Blijf up to date. ...
  3. Stimuleer je team. ...
  4. Maak doelen duidelijk en haalbaar. ...
  5. Geef leiding, maar speel niet de baas. ...
  6. Maak werk waardevol. ...
  7. Wees oprecht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op baaz.nl

Hoe motiveer je collega's?

5 tips voor het motiveren van medewerkers
  1. Geef een compliment. Als je collega iets goed gedaan heeft, is een complimentje altijd op zijn plaats. ...
  2. Bedankt! 'Alsjeblieft en bedankt' zijn woorden die weleens op de werkvloer worden vergeten. ...
  3. Wees oprecht geïnteresseerd. ...
  4. Geef goede ideeën een podium. ...
  5. Beloon je werknemers.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pluimen.nl

Hoe kan ik mijn medewerkers motiveren?

Verder vindt elke medewerker het prettig om erkenning te krijgen voor hun prestaties en om gewaardeerd te worden.
  1. 1) Kijk verder dan het werk. ...
  2. 2) Motiveer met meer dan geld. ...
  3. 3) Geef vertrouwen. ...
  4. 4) Bied uitzicht op succes. ...
  5. 5) Geef eerst positieve feedback. ...
  6. 6) Maak gebruik van extraatjes. ...
  7. 7) Stem je stijl af op je medewerker.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Welke vragen stellen aan client?

Cliënten hebben vaak veel te vertellen over hun familie, delen graag verhalen van vroeger of iets waar ze mee zitten. Stel vragen zoals; Zijn er genoeg mensen om u heen die u kunt helpen?
...
Daarnaast kun je vragen stellen als;
  • Hoe was uw dag/week?
  • Lukt het om de dag door te komen?
  • Zijn er nog bijzondere dingen gebeurd?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op aethon.nl

Wat moet je niet doen in een gesprek?

Extra: zinnen die je beter kunt vermijden in een moeilijk gesprek
  1. Ga er niet vanuit dat je standpunt duidelijk is. ...
  2. Niet overdrijven. ...
  3. Vertel niet wat de ander zou moeten doen. ...
  4. Jouw gevoelens zijn niet de schuld van de ander. ...
  5. Laat de integriteit van de ander intact. ...
  6. Zeg niet: 'het is niet persoonlijk hoor'

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikovertrefme.nl

Hoe voer je een respectvol gesprek?

Een goed gesprek heb je als je:
  1. De tijd neemt.
  2. Contact maakt en actief luistert.
  3. Je kunt verplaatsen in het standpunt van de ander.
  4. Uitgaat van gelijkwaardigheid, zorgt voor 'tweerichtingsverkeer'.
  5. Kunt zeggen wat je op je hart hebt.
  6. Niet denkt tegen anderen (geen 'ja, maar…') maar samen denkt ('ja, en…').

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Hoe neutraal reageren?

Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikovertrefme.nl

Hoe onderbreek je iemand op een nette manier?

Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op learnit.nl

Hoe vertel je iets moeilijks?

Moeilijk gesprek voeren
  • Maak tijd voor het gesprek. Het is een big deal, dus behandel het ook zo. ...
  • Leid het voorzichtig in. Probeer de ander gerust te stellen, zodat ze willen luisteren. ...
  • Vertel wat er op je hart ligt. ...
  • Stel vragen. ...
  • Luister naar wat de ander te zeggen heeft. ...
  • Verder met de volgende stap.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op famme.nl

Populaire vragen

Volgende artikel  
Wat is de 7 2 regel?