Maatregelenpakket. Met deze aanpassingen wordt het Wilhelminakanaal geschikt voor schepen van klasse IV die maximaal 90 meter lang, 9,50 meter breed en met een diepgang van 2,10 meter zijn. De vaarweg wordt op een gedeelte enkelstrooks, wat betekent dat schepen om-en-om kunnen varen.
Gemiddeld is het kanaal 2,30 meter diep (ondiepste punt: 1,90 meter) en 25 tot 30 meter breed.
Het Wilhelminakanaal verbindt de Amer bij Geertruidenberg met de Zuid-Willemsvaart tussen Beek en Donk en Aarle-Rixtel. Het kanaal loopt dus dwars door de Brabantse zandgronden. Van Geertruidenberg tot Dongen is het bevaarbaar voor schepen tot 1.350 ton (klasse IV).
De doorgang biedt ruimte aan schepen van 172 tot 190 m lang en 11,4 m breed. Met een diepgang van 3,5 m en een laadvermogen van 3.200 ton (klasse Vb).)
Het gevolg: Een Julianakanaal dat bevaarbaar is door schepen tot 190 m lang, 11,4 m breed en maximaal 3.5 m diep. Een belangrijke upgrade voor de Maasroute en de bereikbaarheid van Limburg over water.
Het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Born is vanaf vandaag afgesloten voor alle scheepvaart. Rijkswaterstaat maakt het Limburgse kanaal dieper en breder, zodat er straks grotere schepen doorheen kunnen.
Eén van de populairste viswateren in Tilburg is het Wilhelminakanaal die vanaf de Zuid-willemsvaart langs Eindhoven, langs de stad heen stroomt richting de Biesbosch. Het Wilhelminakanaal kent een goed visbestand met verschillende vissoorten die goed vanbaar zijn, waaronder snoek, snoekbaars en karper.
Het 81 km lange Panamakanaal varieert in breedte tussen de 70 en 300 meter. De sluizen zijn 305 meter (1000 voet) lang en 33,53 meter (110 voet) breed. Er kunnen schepen geschut worden met een maximale breedte van 32,3 meter.
Bevroren kanalen
Hoewel het niet meer zo vaak gebeurt als vroeger, bevriest de Amsterdamse grachtengordel nog steeds van tijd tot tijd . Wanneer er een periode van vrieskou wordt verwacht, sluit de stad bepaalde delen van de 17e - eeuwse grachten af, zodat er geen stroming is, boten er niet in kunnen en het water kan bevriezen.
Nauw van Calais (zeestraat) Het Nauw van Calais (verouderd: Nauw van Kales), is een zeestraat die het smalste gedeelte vormt van Het Kanaal, de zeeverbinding tussen het vasteland van Europa en Groot-Brittannië.
Samen met de A2 en de treinverbinding tussen Utrecht en Amsterdam vormt het een grote corridor door Noordwest Utrecht. Het kanaal is 72 km lang, iets meer dan 100 m breed en zes meter diep.
Aanvankelijk werd met de schop gegraven door poldermannen uit West-Brabant. Zij sliepen in keten langs het kanaal. Vanaf 1918 werd ook in de Biest en Haghorst gegraven, waar veel landarbeiders uit de Biest aan meegewerkt hebben.
Kanalen werden met de hand gegraven. De opgegraven grond werd door middel van kruiwagens en karretjes afgevoerd. Men hoopte nog flink te kunnen verdienen aan de verkoop van zwerfkeien bij het afgraven van het Oranjekanaal, maar doordat het vervoeren van de keien veel meer geld kostte dan verwacht, viel dit bar tegen.
Het Albertkanaal heeft een totale lengte van 129 km vormt de verbinding tussen de haven van Antwerpen en het industriebekken van Luik. Op de oevers van het kanaal zijn belangrijke industriezones uitgebouwd waar zich de voorbije decennia een bedrijvigheid heeft ontwikkeld.
De enige plek waar je in Nederland als volwassene kunt vissen zonder VISpas is op zee.
Eigenlijk zijn kanalen ideale leefgebieden voor vissen van alle soorten en maten .
Hotspots waar je altijd zeevissers treft zijn pieren en havenhoofden die ver in zee steken zoals die van Scheveningen en IJmuiden.Ook golfbrekers en paalhoofden op het strand zijn goede visstekken. Ga je gericht op zeebaars vissen, kies dan de plekken waar veel stenen zijn gestort.
Met gemiddeld 500 schepen die er dagelijks doorheen varen, is het Engelse Kanaal de drukste scheepvaartroute ter wereld. Het kanaal verbindt de Noordzee en de Atlantische Oceaan, waarbij schepen 22% van de invoer van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie vervoeren en 30% andersom.
De grachten in Amsterdam zijn ongeveer 2,5 meter diep. De Amstel is 3 meter diep. De Amstel is de enige rivier in Amsterdam – de rest is allemaal grachten.
De stilstaande wateren zijn te verdelen in meren, kanalen en sloten.
Rond de eeuwwisseling moderniseerde de Limburgse mijnindustrie en nam de productie van steenkool een vlucht. De behoefte aan goedkoop transport naar het noorden leidde in 1921 tot de beslissing het Julianakanaal te graven.
Omvaren vanaf 12 augustus 2024 door stremming Julianakanaal. Rijkswaterstaat start vanaf maandag 12 augustus met het droogzetten van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Hiermee komt een einde aan de onveilige situatie waarbij een kapotte bouwkuip in de vaarweg ligt.
Het Julianakanaal loopt langzaam leeg tussen Berg aan de Maas en Born. Het water wordt via de sluizen van Born geloosd en in Maasbracht komt het in de Maas terecht.