Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Een andere voorwaarde voor goede en veilige zorg betreft accurate verslaglegging door zorgverleners over de verleende zorg. Verslaglegging is belangrijk voor het waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van zorg en voor een goede samenwerking en afstemming met collega's en andere disciplines.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
Kwaliteitsgerichtheid wil zeggen dat je hoge eisen stelt aan je eigen werk en dat van anderen en voortdurend streeft naar verbetering ervan.
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Bekende voorbeelden hiervan zijn Lean, TQM, het INK-kwaliteitsmodel en Six Sigma. De belangrijkste principes waarop deze kwaliteitsmanagement modellen zijn gebaseerd zijn: Klantgerichtheid; is een belangrijk principe van kwaliteitsmodellen. Waarbij de klant de definitie van kwaliteit bepaald.
Een kwaliteitsmanagementsysteem kun je zien als een soort Business Process Managementsysteem aangezien je met een kwaliteitsmanagementsysteem kwaliteitsprocessen binnen een organisatie gaat automatiseren, analyseren op kritieke punten, monitoren en verbeteren.
Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert. Kwaliteit is daarnaast een strategisch middel om klanten te binden en het marktaandeel te vergroten.
Deze definitie zou zo eenvoudig kunnen zijn als: 'Kwaliteit betekent dat we onze klanten consistent geven wat ze willen, wanneer ze dat willen en hoe ze het willen.” Het management moeten de definitie van kwaliteit toepassen in hun eigen werk en ervoor zorgen dat iedereen in de organisatie de definitie kent en toepast.
Kwaliteitseisen zijn bepaalde meetbare eisen waaraan een product of dienst moet voldoen.
Kwaliteitsmanagement is een manier van managen en organiseren gericht op continu verbeteren van product, productieproces, dienst of organisatie. Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie.
Een kwaliteitsindicator is een meting van een welbepaald, goed omschreven onderdeel van kwaliteit, uitgedrukt in een cijfer. Die kwaliteitsindicatoren worden allereerst opgezet voor interne kwaliteitsopvolging en verbetering binnen zorgvoorzieningen, vanuit het principe 'meten is weten'.
Voor zorgverleners die moeten voldoen aan de Wet Kwaliteit, Klachten & Geschillen Zorg is het mogelijk om navraag te doen bij de inspectie gezondheidszorg. Door het controleren van het arbeidsverleden van de zorgverlener waar je mee wilt gaan werken voldoe je aan de vergwisplicht.
Denk bijvoorbeeld aan HKZ, ISO 13485, ISO 9001 voor de zorg. De richtlijnen van deze normen vormen dan uiteindelijk de basis voor het opstellen van je managementsysteem.
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Kwaliteitszorg houdt in: het in kaart brengen en beheersen van werkprocessen en het verbeteren en bijsturen hiervan. Wij hebben kwaliteitseisen geformuleerd, werkprocessen in kaart gebracht, we meten kwaliteit, stellen verbeterpunten vast en plannen verbeteracties.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
Uitleg van een zorginstelling over ideeën, normen en waarden die als uitgangspunt bij de zorgverlening worden gehanteerd.