De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.
Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een 'gewone' auto. Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
De kans op brand is zeer klein in een elektrische auto, maar een elektrische auto brandt anders dan een brandstof auto en is moeilijker te blussen. Dit heeft dus te maken met de accu van een elektrische auto. De accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken.
Hoe ontstaat een autobrand? Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
Heb je brandschade en alleen een WA-autoverzekering, dan draai je zelf voor de schade op. Een WA-autoverzekering dekt namelijk alleen schade aan anderen. Brandschade kun je wel claimen als je een beperkt cascodekking hebt afgesloten of de uitgebreidere volledig cascodekking (allrisk) hebt.
Defecte onderdelen, lekkende afdichtingen en kapotte bedradingen kunnen zorgen voor brand. Wanneer de motor een slechte pakking heeft, kunnen er gevaarlijke vloeistoffen lekken. Gerafelde bedradingen kunnen eerder vonken verspreiden, die weer contact kunnen maken met ontvlambare vloeistoffen en materialen.
Per 100.000 verkochte auto's bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Kettingreactie door accucellen
'De accucellen steken elkaar dan als het ware aan. Als de brand al is geblust, kan die kettingreactie nog doorgaan. Daardoor kan de auto later opnieuw spontaan gaan branden.
Doordat de gas die uit de CO2 blusser komt niet geleid wanneer het met elektriciteit in aanmerking komt is ook deze blusser goed geschikt voor het blussen van een elektriciteitsbrand. Doordat je blus met een gas, zorgt het blussen van een brand met een CO2 blusser niet voor blusschade.
CO2-blusser: Dit apparaat neemt de zuurstof rond de brandhaard weg waardoor het vuur vanzelf dooft. Omdat een CO2-blusser weinig tot geen schade aanricht aan het materiaal is dit het ideale toestel om een elektriciteitsbrand te bestrijden.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.
Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
Om uw elektrische auto op te kunnen laden heeft u een oplaadkabel, een oplaadpaal en een oplaadpas nodig (in het geval van een publieke oplaadpaal). U parkeert uw auto bij een publieke of uw eigen elektrische laadpaal en kijkt of de lampjes op de paal groen zijn.
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit. "Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
Brand ontstaat bijvoorbeeld door kortsluiting, lekkende vloeistoffen of vandalisme. Schade als gevolg van brand kun je vergoed krijgen als je een beperkt casco of volledig casco autoverzekering hebt afgesloten. Als je brandschade claimt, behoud je meestal je schadevrije jaren en daarmee ook korting op je premie.
Brandschade aan uw auto kan ontstaan door bijvoorbeeld een ongeluk, blikseminslag of kortsluiting. In sommige gevallen is er sprake van brandstichting - dus vandalisme. Dit betekent dat iemand met opzet uw auto in brand heeft gestoken.
Auto total loss verklaard
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.. De auto kan niet meer verantwoord worden gerepareerd.