Dus als die verhouding “200 delen water” tegen “1 deel product” is, dan zeg je eigenlijk dat je 200ml water nodig hebt om 1ml product te verdunnen. Als het jouw wens is om 12 liter water te gebruiken, dan heb je niet genoeg aan 200ml water. Sterker nog, je moet dan 60x die 200ml water hebben (12 liter = 60 x 200ml).
In de tank van een 2-takt past in de meeste gevallen rond de liter. Je kunt dus beter uitgaan van een liter benzine. Daarvoor gebruik je (1/25)*1000=40 ml 2-takt olie. Wil je 2 liter benzine gebruiken meng je dit met (1/25)*2000=80 ml olie, enzovoorts.
Gewoon standaard 1:50 doen. Dat is 20ml olie per 1 liter benzine. Oftewel 100ml olie per 5 liter benzine.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor. Controleer altijd de aanbevelingen van de fabrikant.
Denk aan een Jerrycan, maatbeker en natuurlijk de juiste olie. Voor standaard brommers is 1:50 een goede verhouding. 1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij.
Het idee is dat de verhouding tussen “water” en “product” hetzelfde blijft. Dus als die verhouding “200 delen water” tegen “1 deel product” is, dan zeg je eigenlijk dat je 200ml water nodig hebt om 1ml product te verdunnen. Als het jouw wens is om 12 liter water te gebruiken, dan heb je niet genoeg aan 200ml water.
Vroeger was de verhouding ongeveer 1 liter olie per 25 liter benzine (1:25). Tegenwoordig mag er nog een minimum zijn van 1:50. Voor het mengen is dan speciale tweetaktolie nodig; gewone motorolie kan de motor vervuilen.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
1 staat tot 5 = 1 : 5 = 1 / 5 = 1 op 5. Je ziet meteen aan de derde notatie dat breuken ook verhoudingen bevatten. Het percentage is ook een veel gebruikte verhouding. De verhouding 1 staat tot 5 is dezelfde verhouding als 20 staat tot 100 en kan je dus schrijven als 20%.
Vroeger was de verhouding ongeveer 1 liter olie per 25 liter benzine (1:25). Tegenwoordig mag er nog een max zijn van 1:50. Voor het mengen is dan speciale 2-takt olie nodig, gewone motorolie kan de motor vervuilen.
Moderne 2 takt motorolie is kwalitatief beter dan oude 2 takt motorolie. Hierdoor is minder olie nodig bij uw brandstof. Het verdunnen van de mengsmering zorgt voor kostenbesparing en brandstofbesparing. Mengverhouding is vandaag de dag meestal 1:50.
Als de schaal 1 : 100 is, weet je dat 1 centimeter op de tekening hetzelfde is als 100 centimeter in het echt.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Aspen 2 is te gebruiken voor alle moderne luchtgekoelde tweetakt motoren, die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven. Daarnaast kan Aspen 2 in veel gevallen ook gebruikt worden voor tweetakt machines die een mengverhouding voorschrijven van 1:25 (4% olie) met een minerale tweetakt olie.
3/4 deel = 75 %
1:10 wordt uitgesproken als “één op tien”. Wat eigenlijk niet meer of minder wil zeggen als 1 deel product, en 10 delen water. Hoe je dat dan praktisch maakt? Laten we het voorbeeld van 1:10 nemen, dus 1 deel product, 10delen water, maakt in totaal 11 delen.
Een kwartier is een vierde deel ( 1⁄4 ) van een uur. Ook wel een kwart genoemd.
Aspen 2 en Aspen 4
Aspen 2 is een kant-en-klare mengsmering met een mengverhouding van 1:50.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Naast het gegeven dat de 4-takt motor niet meer op mengsmering (het tanken van een mengsel tussen olie en benzine) maar enkel op euro 95 rijdt staat hij bekend om zijn zuinigheid (gemiddeld 1-50) en betrouwbaarheid.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Mengverhouding kan je het beste op 1:35/1:40 houden.