Je netto bijtelling bereken je zo: bruto bijtelling x percentage inkomstenbelasting = netto bijtelling.
Dit is in 2024 schijf 3 met 37,07 procent. De netto bijtelling 2024 is dan 0,3707 x €6.600 = €2466,42. Dat is afgerond €206 per maand. Dit betaalt u bij de aangifte inkomstenbelasting.
De bruto bijtelling is het bedrag dat bij je loonstrook wordt opgeteld op het moment dat je een leaseauto zakelijk leaset. Heb je bijvoorbeeld een zakelijke leaseauto op benzine met een aanschafprijs van € 20.000, dan geldt het bijtellingspercentage van 22%. De rekensom: 0,22 x 20.000 = € 4.400,- bijtelling per jaar.
Om de bijtelling van jouw zakelijke leaseauto te berekenen, gebruik je de volgende som: Bijtelling = Bijtellingspercentage x Cataloguswaarde - Eigen bijdrage. Voorbeeld van een bijtelling berekening: Cataloguswaarde auto: € 25.000,- Bijtelling: 22%
Deze reken je als volgt uit: percentage bijtelling x de cataloguswaarde van de auto = de bijtelling. Netto bijtelling is het bedrag aan belasting dat je betaalt voor het privégebruik van je zakelijke leaseauto. Je netto bijtelling bereken je zo: bruto bijtelling x percentage inkomstenbelasting = netto bijtelling.
Privégebruik bedrijfswagen kost mimimaal 57€ per maand
Voor 2021 geldt ook een nieuwe ondergrens voor het belastbaar VAA, nl. 1.370 EUR,. Dit betekent dat een bedrijfswagen u, rekening houdend met een gemiddeld belastingtarief van 50%, netto minstens 57€ per maand kost.
U kunt de wiskundige formule gebruiken om de maandelijkse leasebetalingen te berekenen. PMT = PV – FV / [(1+i)^n / (1 – (1 / (1+i)^n / i)] Bijvoorbeeld, de kosten van het geleasede actief zijn Rs 2.00.000. De restwaarde is Rs 50.000. De rentevoet is 8%.
ZO BEREKEN JE WAT VOOR AUTO JE KUNT LEASEN MET WELK LOON
Een goede vuistregel is om niet meer dan 15-20% van je maandelijkse nettoloon aan autokosten te besteden, inclusief leasebedrag, verzekering, brandstof en onderhoud.
Voor 2025 geldt: 17% bijtelling voor emissievrije auto's tot een cataloguswaarde van €30.000.Alles daarboven, en voor andere auto's, betaal je 22%. Voor waterstof- en zonnecelauto's geldt de 17% over de totale cataloguswaarde zonder limiet.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt. Deze belasting wordt vervolgens van je brutoloon afgehaald. Hierdoor hou je uiteindelijk minder nettoloon over wanneer je een zakelijke auto privé rijdt dan wanneer je dit niet zou doen.
De bijtellingspercentages voor 2024 veranderen niet. Voor brandstofauto's en (plug-in) hybride auto's betekent dit een fiscale bijtelling van 22%. De bijtelling voor een elektrische auto is het 16%. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Auto's met een verbrandingsmotor: Het standaardtarief van 22% geldt over de volledige cataloguswaarde. Niet-elektrisch: Vermenigvuldig de volledige cataloguswaarde met 22%. Elektrisch: Pas eerst het lagere bijtellingspercentage toe op de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag daarboven geldt 22%.
Onze ervaring is dat een leasebudget gemiddeld tussen de 600 euro en 800 euro ligt op basis van 30.000 km/j en 60 maanden looptijd. Normleasebedragen van tussen de 400 euro en 600 euro komen sporadisch voor. Budgetten van boven de 800 euro komen geregeld voor, vaak voor functies die wat hoger ingeschaald zijn.
De formule is vrij eenvoudig: u vermenigvuldigt de jaarlijkse leasebetaling met de contante waardefactor , en dat resulteert in de netto contante waarde van toekomstige minimale leasebetalingen, die op de balans wordt opgenomen als de leaseverplichting (en ROU-activa).
U kunt de geldfactor ook berekenen door de leasekosten mee te rekenen. De formule is - leasekosten gedeeld door de gekapitaliseerde kosten en de opbrengstkosten vermenigvuldigd met het aantal maanden in de leasetermijn . Hierbij geeft de leasekosten het totale leasebedrag aan over de volledige duur van de lease.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Natuurlijk. De autokosten uit leasing zoals brandstof, verzekeringen en onderhoud kan je – afhankelijk van de CO2-uitstoot – gemiddeld voor 75% fiscaal inbrengen. De intresten, de financiering e.d. zijn voor 100% aftrekbaar.
Minimum VAA
Het stijgt van 1.540 euro in 2023 tot 1.600 euro in 2024. Dit is een stijging van bijna 4%. Als de bedrijfswagen wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, zijn de eerste 490 euro van het VAA (470 in 2023) vrijgesteld van belasting met – in principe – een inhouding aan de bron op de inkomsten.
“De bedrijfswagen heeft daar geen impact op: die worden immers los ervan berekend. Wat de belastingaangifte betreft zal het bedrag van het jaarlijkse VAA vermeld worden in de fiscale fiche die de werkgever aflevert aan de werknemer (fiche 281.10, red.), onder een welbepaalde code (in 2023 was dat 254, red.).