Oppervlak x slag x aantal cilinders = slagvolume.
Slagvolume (SV) = Einddiastolisch volume (EDV) – Eindsystolisch volume (ESV). Als het bloed in de aorta stroomt stijgt de aortadruk samen met de ventrikeldruk.
Het slagvolume op zijn beurt wordt dan weer door 3 belangrijke factoren bepaald: preload, afterload, contractiliteit. De preload verwijst naar de uitrekking van de myocardspier vóór de contractie.
De cilinderinhoud (of het slagvolume) van een motor beslaat de gezamenlijke inhoud van alle cilinders. De cilinderinhoud is de inhoud van de ruimtes, die door alle zuigers worden bestreken als deze van het onderste dode punt (ODP) naar het bovenste dode punt (BDP) of vice versa bewegen.
De formule voor het luchtverbruik van de ingaande slag is: V = ¼ x π x (D²-d²) x S x (P+1)
De slag is de afstand, die de zuiger van een draaiende motor in de cilinder tussen ODP en BDP (of omgekeerd) aflegt. Wat doet het? De slag bepaalt in hoge mate de gemiddelde zuigersnelheid. Het vierslagproces bestaat uit de inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag.
Inhoud cilinder berekenen formule
∏ x ( de straal )² x hoogte. De straal van de bodem van de getoonde cilinder is 5 centimeter. De cilinder is 10 centimeter hoog. De oppervlakte van de bodem = 3,14 x 25 = 78,5 cm².
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Een gezond, volwassen menselijk hart pompt in rust ongeveer 5 liter per minuut; de maximumcapaciteit varieert van 25 liter per minuut voor ongetrainden tot 45 liter per minuut voor topsporters.
is het begrip dat de hoeveelheid aanduidt van een vloeistof of gas dat door een orgaan of apparaat in één beweging verplaatst of verwerkt wordt.
De hartfrequentie maal het slagvolume geeft het hartminuutvolume: de hoeveelheid bloed die het hart per minuut rondpompt. In rust is dat ongeveer 4 tot 5 liter. Bij zware inspanning kan het bij zeer goed getrainde atleten oplopen tot 40 liter. Mensen met bewegingsarmoede halen amper de helft van die hoeveelheid.
Het hart is een pomp die 4 tot 5 liter bloed per minuut rondpompt. Het bloed bevat zuurstof en voedingsstoffen voor alle spieren en organen.
HMV = Hart-minuut-volume. Het hmv is het volume aan bloed dat per minuut door het hart wordt verpomt. Hart-minuut-volume = (hmv, cardiac output) De hoeveelheid bloed die het hart per minuut door de bloedvaten pompt.
Tijdens de systole zijn de atrioventriculaire kleppen, de kleppen tussen boezems en ventrikels gesloten. De aortaklep en de pulmonalisklep, dat zijn de kleppen tussen de ventrikels of kamers en de aorta en de longslagader, staan wijd open.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
De officiële formule hiervoor is als volgt: PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252. Stel je hebt een auto die 200 Nm koppel levert met een motorsnelheid van 3.000 rpm, dan levert deze dus 200 x 3000 / 5252 = 114,24 Pk.
Zonder koppel zouden er namelijk geen paardenkrachten zijn. Wat vooral belangrijk is om te weten is dat de draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt het koppel is, en dat het aantal PK van de motor aangeeft hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Om de omtrek van de cirkel te berekenen is er een formule. De formule luidt: Omtrek van de cirkel = pi x diameter.
Een m³ komt overeen met 1000 kubieke decimeters (dm³). En kubieke decimeters staan vervolgens gelijk aan liters. In een kubus van 1 m³ gaat dus 1000 liter.
Een kubieke Meter is ook gelijk aan 1000 Liter of één miljoen kubieke Centimeter.