Voor berekenen remweg is de snelheid nodig en moet die eerst door 10 worden gedeeld. Het antwoordt moet vervolgens gekwadrateerd worden. Bijvoorbeeld: de remweg berekenen bij 80km/u gaat als volgt: (80/10) in het kwadraat is 64. Bij een snelheid van 80km/u bedraagt de remweg 64m/2= 32m.
De remweg is de afstand die een auto nog aflegt, na het maken van een noodstop. Deze afstand is langer dan je verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas.
met 120 km/u heb je 107 meter nodig voor je stilstaat. Dat is meer dan de lengte van een voetbalveld!
Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger. Om je auto tot stilstand te brengen, heb je 2 seconden om te reageren en ben je alweer bijna 28 meter verder!
Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend. Want hoe hoger je snelheid, hoe meer meters je in die tijd aflegt.
Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de ADAC voor een 40-ton zware truck geen slechte waarde is.
Om te weten hoeveel meter je per seconde aflegt moet je de snelheid vermenigvuldigen met 1000. Je hebt dan het aantal meter per uur. 1 uur heeft 3600 seconden. Deel de uitkomst door 3600 en je weet hoeveel meters je per seconde aflegt.
De vrachtwagenchauffeur is strafbaar als hij minder dan een halve seconde tussen zichzelf en zijn voorganger laat; bij een snelheid van 80 km/u zit er dan 11 meter tussen.
130 km/uur: 130 / 10 * 3 = 39 meter.
De remweg is de afstand die nodig is om tot stilstand te komen vanaf het moment dat er geremd wordt. De formule voor de remweg is s = v gem t rem. s is de remweg in meter (m). t rem is de remtijd in seconden (s).
De remafstand is afhankelijk van de gereden snelheid en de remvertraging. De remvertraging voor een motor moet minimaal 5 komma 2 meter per seconde kwadraat bedragen. Een remvertraging van 8 meter per seconde kwadraat is zeer goed en ook veiliger.
De stopafstand is de som van de reactieafstand en de remafstand. Voor de auto die met 30 km/h rijdt is dit de oppervlakte van het rode en groene vlak opgeteld. Stopafstand = reactieafstand + remafstand = 8,33 m + 12,50 m = 20,83 meter.
Een trein met een snelheid van 140 kilometer per uur heeft een remweg variërend van vijfhonderd meter tot een kilometer, afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de lengte van de trein, belading en de weersomstandigheden.
Een trein die 130 km/uur rijdt, heeft een remweg van 600 meter. Een trein kan nooit in één keer stilstaan, en komt ook weer traag op snelheid. Spoorlopers veroorzaken 3,5 uur treinvertraging per dag: bijna 30% van alle treinvertragingen.
De remweg is de afstand die een voertuig aflegt terwijl er wordt geremd. De lengte van de remweg is afhankelijk van de remvertraging en de aanvangssnelheid.
Veiligheid - remweg
de snelheid waarmee het voertuig rijdt als het remmen begint. Bij een hogere aanvangssnelheid zal de remweg groter zijn dan bij een lagere aanvangssnelheid. de remvertraging. Hoe groter de remvertraging hoe kleiner de remweg.
Bepaal afstand op een lijn door de waarde van de coördinaten voor de twee punten van elkaar af te trekken. Het berekenen van de eendimensionale afstand tussen twee punten als je de waarde voor elk punt weet is gemakkelijk. Gebruik gewoon de formule d = |x2 - x1|.
Als je km/u wilt omrekenen naar m/s dan moet je delen door 3,6.
De stopafstand is de lengte van de weg die een voertuig aflegt nadat een bestuurder het signaal krijgt om te stoppen. De stopafstand is de som van de reactieweg en de remweg.
In totaal bedraagt je stopafstand 12,9 m. Je kunt dus nog net op tijd tot stilstand komen. Rijd je op datzelfde moment 50 km/u, dan heb je al 13,9 m afgelegd voor je de rempedaal intrapt. Daarna leg je nog 12,9 m af met je voet op de rempedaal.