De bruto bijtelling berekent u door de waarde van de auto te vermenigvuldigen met het juiste bijtellingspercentage. Bij een auto met een waarde van € 24.000 komt u uit op de volgende berekening: € 24.000 x 0,22 = € 5.280 bruto bijtelling.
Auto's met een verbrandingsmotor: Het standaardtarief van 22% geldt over de volledige cataloguswaarde. Niet-elektrisch: Vermenigvuldig de volledige cataloguswaarde met 22%. Elektrisch: Pas eerst het lagere bijtellingspercentage toe op de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag daarboven geldt 22%.
Om je netto bijtelling te berekenen, deel je het bruto bijtellingsbedrag (in ons voorbeeld € 4.400,-) door het percentage inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is. Is dat bijvoorbeeld 36,93%, dan kom je op een netto bijtelling van € 1.624,92 per jaar.
Welke bijtellingspercentages zijn er? In 2024 zijn er twee bijtellingspercentages: 16% en 22%. Het 16% bijtellingspercentage geldt alleen voor volledig elektrische auto's en geldt over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs. Voor het bedrag daarboven betaal je het normale tarief van 22%.
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
De bijtelling wordt in principe maandelijks verrekend, meestal via de loonbelasting als je de auto van de zaak via je werkgever hebt. Als je zelfstandig ondernemer bent of de auto op een andere manier privé gebruikt, wordt het vaak via de inkomstenbelasting verrekend, ook op maandelijkse basis.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Tot 2026 verlaagde bijtelling
Voor puur elektrische auto's die in 2024 op kenteken worden gezet, geldt een bijtellingspercentage van 16%. Dit is echter beperkt tot een maximumbedrag van € 30.000 van de catalogusprijs.
Om de bijtelling van jouw zakelijke leaseauto te berekenen, gebruik je de volgende som: Bijtelling = Bijtellingspercentage x Cataloguswaarde - Eigen bijdrage. Voorbeeld van een bijtelling berekening: Cataloguswaarde auto: € 25.000,- Bijtelling: 22%
Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je in een jaar minder kosten maakt voor jouw auto dan de geldende bijtelling, hoef je enkel die kosten als bijtelling te rekenen. Kom je wél uit boven de bijtellingskosten, dan hoef je niet meer te betalen dan de geldende bijtelling. Dat is namelijk het plafond.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Wilt u de catalogusprijs van een auto weten? Voor de meeste auto's die via officiële importeurs Nederland zijn binnengekomen na 1 juli 2007 en voor alle auto's die na 1 januari 2010 op kenteken zijn gezet, kunt u via de RDW Kentekencheck de catalogusprijs opvragen.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Bruto bijtelling berekenen
Stel dat u zakelijk een benzineauto rijdt met een cataloguswaarde van € 30.000 en de bijtelling in 2024 is 22 procent. Gebruik dan € 30.000*0,22 = € 6.600. Dan is dat uw bruto bijtelling voor 2024.
Bijtelling elektrische auto 2021 na 5 jaar (60 maanden)
Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
Leaseauto zonder bijtelling
Dit bijtellingspercentage betreft nu alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto's. Door de doorontwikkeling van de accu's en de auto's hoeft de actieradius niet meer een struikelblok te zijn. De nieuwe elektrische auto's kunnen een actieradius van wel 700 kilometer hebben.
Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt. Deze belasting wordt vervolgens van je brutoloon afgehaald. Hierdoor hou je uiteindelijk minder nettoloon over wanneer je een zakelijke auto privé rijdt dan wanneer je dit niet zou doen.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
U hebt 2 of meer auto's van uw werkgever tegelijk
In dit geval berekent u het privégebruik per auto. De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
Er is een mogelijkheid om geen bijtelling te betalen over de zakelijke auto die tot je beschikking staat. Je mag dan niet meer dan 500km privé hebben gereden met de zakelijke auto. Om dit te kunnen aantonen dien je te beschikken over een sluitende rittenregistratie.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Na de eerste 5 jaar blijft de basis-bijtelling hetzelfde, alléén een eventuele korting verandert of vervalt. De korting wordt dan elk jaar opnieuw vastgesteld, op basis van de dan geldende regelgeving. Alleen auto's uit 2019 en recenter krijgen nog korting. Voor oudere auto's is de kortingstermijn verlopen.