Bepaal afstand op een lijn door de waarde van de coördinaten voor de twee punten van elkaar af te trekken. Het berekenen van de eendimensionale afstand tussen twee punten als je de waarde voor elk punt weet is gemakkelijk. Gebruik gewoon de formule d = |x2 - x1|.
Het verband tussen snelheid, afstand & tijd
s = V * t, met V voor de snelheid in m/s, s voor de afstand in m en t voor de tijd in seconden.
Het lijkt allemaal zo simpel als wat: Een auto rijdt met 80 km/uur en dat doet hij 2,5 uur lang. Hoeveel kilometer heeft hij dan afgelegd? Nou simpel: afstand = snelheid ´ tijd (natuurkundigen zeggen meestal S = v • t), dus 80 • 2,5 = 200 km.
De werkelijke afstand tussen 2 plaatsen, via de rechte lijn gemeten (hemelsbreed) of langs de kortste afstand, meestal gemeten in km. Zie ook relatieve afstand*.
De afname in invloed en intensiteit van een verschijnsel bij toenemende afstand tot het brongebied. Bijvoorbeeld: de economische invloed van een haven of stad neemt af bij toenemende afstand.
Het aantal kilometer vermenigvuldig je ook met 2. In 20 minuten rijdt de auto dus 30 km.
Hoe langer de auto rijdt, hoe groter de afstand die wordt afgelegd. De afgelegde weg hangt dus af van de snelheid en van de tijd. Omdat de snelheid tijdens de autorit niet constant zal zijn, wordt vaak de gemiddelde snelheid bedoeld. De snelheid bereken je door de afgelegde weg te delen door de tijd.
Meten met Android: Distance Meter
Heb je een Samsung, Xiaomi of andere Android telefoon? Dan helpt de Distance Meter je. Ook deze app gebruik je camera. Je richt 'm op het object dat je wilt opmeten, selecteert de onder- en bovenkant of de linker- en rechterkant en ja hoor!
Dit hangt namelijk af van de paslengte van een stap. Is jouw paslengte langer dan dat van iemand anders, dan zal je minder stappen nodig hebben om een kilometer af te leggen. We gaan daarom dus uit van een gemiddelde. Dit zijn 2000 stappen voor 1,5 kilometer.
Wiskundeleraar. De afstand tussen twee meetkundige figuren is de lengte van het kortste verbindingslijnstuk tussen die figuren. De afstand tussen de punten A en B is de lengte van het lijnstuk AB.
De exacte formule die gebruikt wordt voor het omrekenen minuten per km naar km per uur is: (1000 / aantal secondes per km) * 3.6. Het aantal secondes per kilometer kan je berekenen door het het aantal minuten te vermenigvuldigen met 60 + het aantal overige secondes.
Om te weten hoeveel meter je per seconde aflegt moet je de snelheid vermenigvuldigen met 1000. Je hebt dan het aantal meter per uur. 1 uur heeft 3600 seconden. Deel de uitkomst door 3600 en je weet hoeveel meters je per seconde aflegt.
Rekenen met snelheid
Hierin is v de snelheid, s de afstand en t de tijd. Om de gemiddelde snelheid uit te rekenen moet je de afstand delen door de tijd.
De auto legt een afstand van 75 km af in totaal. Hoeveel minuten is de auto onderweg geweest? Dus de auto was in totaal 180 minuten onderweg.
Laten we beginnen bij de gemiddelde tijd van mannen: zo rond de 10 km per uur is een mooi gemiddelde op de 10 km. Dan zit je op 1 uur per 10 kilometer. Loop je net wat sneller, zeg 12 per uur, dan zit je op 50 minuten. Erg snel is 15 km per uur, gelijk aan 40 minuten per 10 km.
Gemiddelde lopers halen in datzelfde uur meestal zo'n 10 km, en doen over 21 km dus veelal 2 uur.
Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger. Om je auto tot stilstand te brengen, heb je 2 seconden om te reageren en ben je alweer bijna 28 meter verder!
Afwentelen is “het overdragen van een last op anderen” (woordenboek Van Dale). Voor het waterbeleid interpreteren we dit als het overdragen van waterkwaliteits- en waterkwantiteitsproblemen naar elders benedenstrooms (ruimte) of later (tijd). Afwenteling is geen waardevrij, maar een normatief begrip.
De belangrijkste oorzaak van tijd-ruimtecompressie is technologische vooruitgang, met name in transport en communicatie. Dit zag je hierboven bijvoorbeeld met de hyperloop. Maar ook internet heeft veel invloed gehad op tijd-ruimtecompressie.