Schrijf niets op, onthoud alleen de kernwoorden. Maar bovenal: bedenk zelf ook welke vragen voor jou belangrijk zijn. Want een belangrijk gesprek wordt pas goed als beide gesprekspartners inbreng hebben. Door te vragen én met volle aandacht te luisteren.
Blijf kalm — denk na voordat je iets zegt en reageer enkel vanuit jouw rationeel denken, dan vanuit jouw emotionele dinosaurus-brein. Jouw gesprekspartner zal je voorbeeld volgen. Luister naar de ander en stel vragen — geef de ander de ruimte zijn of haar zegje te doen en luister oprecht naar zijn of haar verhaal.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Je kunt vragen wat iemand nodig heeft of wat je voor iemand kunt doen maar wat als diegene dat gewoon niet weet. In dat geval kun je zelf ook met een voorstel komen. Huilen is misschien wel het beste wat er kan gebeuren. Huilen is een manier om emoties los te laten en spanning te verlichten.
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
De geheimen van een goede planning zijn helemaal niet zo geheim. Het zijn eigenlijk een paar simpele uitgangspunten. Als je die toepast, dan wordt het een stuk gemakkelijker plannen, werk je relaxter en ren je niet meer gestresst naar die vergadering.
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Vraag hoe de ander de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil.
onzekerheid; slecht slapen; verminderd zelfvertrouwen; stress, wat op de lange duur kan leiden tot burn-out en andere ziektes als: Hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, eczeem, kanker, etc.
Negeren als vorm van indirecte weerstand. Iemand negeren betekent in feite: net doen alsof de ander niet bestaat. En hoewel er bij negeren weinig woorden worden gebruikt is de boodschap: 'voor mij ben jij lucht'.
Een behandeling is noodzakelijk om met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis om te leren gaan, vertrouwen in anderen te leren krijgen en een band met hen op te bouwen. Door van “tegen-positie” te veranderen, leer je meer saamhorigheid te durven ervaren.
Benoem vanuit een ik-boodschap wat je gehoord of gezien hebt en beschrijf vervolgens wat dit met jou doet zonder te verwijten of te oordelen. "Jouw opmerking doet me pijn." Of "Jouw opmerking kwetst mij." "Ik vind het niet prettig als je zo tegen me praat.
Een veelvoorkomende oorzaak is stress. Je kunt bijvoorbeeld veel deadlines op je werk hebben of weinig waardering ontvangen. Kritiek van andere mensen kan ook stressvol zijn, net als te weinig tijd voor jezelf. Wanneer je veel stress hebt, kun je overbelast raken.
Luister naar de andere persoon.
Iedereen wil zich belangrijk en gehoord voelen, dus als je wilt dat mensen met je praten, schenk ze dan je volle aandacht. Zorg ervoor dat je altijd luistert als iemand met je praat. Probeer de regel te hanteren: 'Eerst luisteren, dan praten,' na het starten van een gesprek.
Maak regelmatig oogcontact in een gesprek, let op je intonatie en gezichtsuitdrukkingen, maak een warm en aanmoedigend gebaar. Iemand die gesloten is maar zich wel graag open wilt stellen, is vaak hypergevoelig voor dit soort signalen.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.