Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
A : De fiscale waarde is de officiële nieuwprijs inclusief het btw-percentage en de BPM, maar ook inclusief de accessoires die zijn aangebracht af-fabriek of door de importeur voordat de auto (en het kenteken) op naam zijn gezet.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
De Belastingdienst rekent zakelijke youngtimers tot het ondernemingsvermogen. Dat betekent dat alle kosten van de auto (onderhoud, reparatie, brandstof, wasstraat, parkeergeld, verzekering en wegenbelasting) aftrekbaar zijn op de btw-aangifte.
De ANWB koerslijst geeft een gemiddelde waarde aan onder bepaalde omstandigheden. In uw geval een gemiddeld bedrag dat bij BOVAG bedrijven betaald wordt bij inruil. Een dagwaarde is dus een waarde op die dag onder een bepaalde omstandigheid. Verkoopwaarde is uiteraard hoger dan inruilwaarde.
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
De cataloguswaarde is de prijs die je betaalt voor de nieuwe auto inclusief btw, bpm en accessoires. Op het moment dat kenteken deel 1 wordt afgegeven heeft je auto de cataloguswaarde. Deze waarde wordt over het algemeen door de verzekeraar gebruikt om de hoogte van de premie vast te stellen.
Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro's per maand.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
De youngtimer regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt bij voertuigen van minimaal 15 jaar oud. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
De bijtelling voor een youngtimer is 35% over de dagwaarde (WEV) van de auto. Hiervan wordt afgeweken indien de youngtimer milieuvriendelijk is. Bij een uitstoot van 0 gram CO2 is het bijtellingspercentage 17%. De hoogte van de bijtelling van een youngtimer ligt gemiddeld 75% lager dan bij auto's jonger dan 15 jaar.
De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto. Voor de meeste auto's vindt u de catalogusprijs op de website van de RDW.
Bij de dagwaarde in Nederland is de betaalde BPM verdisconteerd in de prijs van een occasion. Er is ooit BPM en btw betaald en dat heeft uiteraard invloed op de dagwaarde auto.
Hoe komt u aan de juiste cataloguswaarde? Volgens de wet gaat het om "de door de fabrikant of importeur aan uw dealer (wederverkoper) kenbaar gemaakte prijs welke uiteindelijk aan u wordt berekend." Op het kenteken staat een BPM-bedrag dat weer kan worden herrekend tot een cataloguswaarde.
De fiscale waarde is de nieuwprijs van de auto inclusief btw, bpm en fabrieksopties, maar zonder de verplichte afleverkosten. De officiële prijslijst van de importeur geeft aan wat de fiscale waarde is. n.v.t. De CO2 uitstoot bepaalt het bijtellingspercentage.
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM. Om de netto catalogusprijs te berekenen haalt u eerst de BPM uit de consumentenprijs en daarna de BTW er uit. Over de BPM wordt namelijk geen BTW berekend.
Neem je een vergelijkbare youngtimer van 15 jaar oud dan kost zo'n auto 8.000 euro. De bijtelling is 35% over dit bedrag: 2.800 euro. De afschrijving ligt bij deze auto veel lager: 1000 euro per jaar. Dan blijft er dus 1.800 euro aan bijtelling over.
Als ZZP'er is het fiscaal interessant om een youngtimer te kopen, omdat de Belastingdienst de auto tot het vermogen van de onderneming rekent. Dat betekent dat: ◼️ als alle kosten van de auto door de zaak worden betaald, de jaarwinst lager ligt; ◼️en u dus minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen.
En de particulier dan, geniet die ook voordelen bij het rijden van een youngtimer? Jazeker. Zo is een youngtimer veel voordeliger in aanschaf en ook de jaarlijkse afschrijving is een stuk aantrekkelijker in vergelijk met een nieuwe auto.
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.. De auto kan niet meer verantwoord worden gerepareerd.
De dagwaarde is de waarde van uw inboedel op het moment van de schade. Uw spullen worden steeds minder waard doordat ze ouder worden of slijten. Dit heet waardevermindering. De dagwaarde van uw inboedel is dus de nieuwwaarde min de waardevermindering.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.