Tips bij klantbenadering in de winkel:
– Neem een open houding aan. Zo geef je een signaal aan de klant: ik sta voor je open en ben van harte bereid je van dienst te zijn. – Stel open vragen: “Hoe kan ik u van dienst zijn?”, “Waar bent u naar op zoek?”, “Wat vindt u belangrijk in een dienst of product?”
Spreek over de voordelen en dan op een overtuigende manier: 'Een van de voordelen is …. ' , in plaats van 'een van de voordelen kan zijn …. ' Spreek de klant zelf aan: dus spreek niet in de wij-vorm.
Glimlach
Begroet je die klant, vergeet dan niet te glimlachen. Alleen een glimlach zorgt er al voor dat je klant je winkel positiever beoordeelt, eerder in gesprek raakt met een medewerker en sneller terug komt naar je winkel. Lees die laatste zin nu nog eens. Alleen door te glimlachen dus.
Gebruik dit model om je gesprek als volgt te openen: Graag zou ik eerst kennismaken en wat over mijzelf vertellen (Openen) Daarna zou ik u graag wat vragen stellen over uw situatie (Inventariseren) Vervolgens wil ik u vertellen welke oplossingen wij u mogelijk kunnen bieden (Presenteren)
Ben aanwezig waar jouw prospect aanwezig is
Weet je zeker dat jouw leads op Beurs X te vinden zijn? Dan sta jij hier natuurlijk ook om jouw verhaal te vertellen! Door aanwezig te zijn op plekken waar je prospects zijn kun je jouw ideale klant nog beter identificeren en wordt prospects benaderen makkelijker.
Dit kun je doen met behulp van een concurrentieanalyse. Maak een analyse van je potentiële klanten door een klantonderzoek. Dit geeft inzicht in wie je klanten zijn en wat hun koopgedrag is. Met deze gegevens bepaal je gericht hoe, waar en wanneer je je klanten benadert.
De beste manier om dus leads te genereren is gewoon heel simpel: Biedt een kwalitatief goede dienst of product aan. Daarna volgen de leads vaak vanzelf. Voor nieuwe bedrijven die net op de markt zijn kan dit moeilijk zijn omdat er nog weinig naambekendheid is.
Grofweg zijn er twee manieren om prospects te vinden, namelijk via: Inbound marketing, gebaseerd op het vinden van leads door middel van content marketing en SEO. Outbound sales prospecting, gebaseerd op het identificeren van prospects en proactief contact op te nemen.
Klant werving staat voor het omzetten van mogelijke klanten naar daadwerkelijke klanten. Het komt er op neer dat je jouw producten/diensten aan nieuwe klanten verkoopt. Klant werving heeft als doel om mogelijke klanten door de marketing funnel te leiden, te beginnen met naamsbekendheid.
Dit zijn personen die nog bovenin de verkooptrechter gepositioneerd zijn en die mogelijk geen interesse hebben in je product of dienst of deze niet eens kunnen kopen. Een kwalitatieve lead bevindt zich al veel lager in de trechter en is geïnteresseerd in je product of dienst.
“Lead” is de Engelse term voor een persoon die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Er wordt onderscheid gemaakt in verkoop leads (sales leads) en marketing leads. Er bestaat ook nog een investeerder lead (investor lead), deze valt onder de verkoop leads.
Leadgeneratie is het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen. Voor veel bedrijven is dit een essentieel onderdeel van hun verkoopproces.
Een salesplan wordt ook wel een verkoopplan genoemd. Kort gezegd is het een plan waarin je beschrijft wat jouw verkoopdoelen zijn en hoe je deze gaat bereiken. Hierbij kijk je naar de verschillende stappen die gezet moeten worden om jouw doelen te bereiken en naar de middelen die hiervoor nodig zijn.
Kort samengevat: Het marketingbeleid is gericht op het selecteren van doelmarkten en het opbouwen van winstgevende relaties met de doelgroep(en). Marketingbeleid vergt zorgvuldige selectie van de doelgroep, inschatting van de klantbehoeften en afgewogen timing van de acties.
Hiervoor is het marketingbenaderingsconcept onderverdeeld in een aantal concepten: het productieconcept, productconcept, verkoopconcept, marketingconcept en het maatschappelijk marktconcept.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.