Hij moet plezier hebben in zijn vak, betrouwbaar zijn en zich aan afspraken houden. Daarnaast koppelt een goede docent de lesstof aan de actualiteiten, maakt hij leerlingen duidelijk waarom je iets moet leren en zorgt hij voor variatie in leervormen.
Elke dag aanwezig zijn om les te geven en te investeren in je studenten is wat ECHT belangrijk is. Wees een positief LICHT op je school en zorg goed voor jezelf, zelfs in tijden van duisternis. Je studenten hebben je nodig. Je collega's hebben je nodig.
Lerarenkwaliteit verwijst naar de kenmerken die leraren bezitten en leskwaliteit verwijst naar wat leraren in de klas doen om het leren van studenten te bevorderen. Voor deze studie omvatte lerarenkwaliteit de professionele voorbereidingskenmerken van leraren en de kennis van leraren.
Leraren tonen professionaliteit door een gevoel van ernst en doelgerichtheid te tonen in hun dagelijkse gedrag . Ze creëren lessen die het potentieel van alle studenten maximaliseren. Ze dienen vaak als mentoren voor andere leraren of helpen de ouders van hun studenten.
De docent als (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) leercoach, (5) pedagoog en (6) afsluiter? Je bent als docent gevraagd voor de expertise van je vak, wat moet je met die 6 docent-rollen? En waarom zijn die handig om mee te nemen tijdens je les?
We definiëren een goede leraar als een leraar die een aanwijsbare bijdrage levert aan het leren en de ontwikkeling van leerlingen. Dat betekent dat kenmerken van een goede leraar op de een of andere manier invloed moeten hebben op de kennis, vaar- digheden en / of houding en motivatie van leerlingen.
Om kennis over te kunnen brengen, is duidelijk en helder communiceren een onmisbare vaardigheid voor een leraar. Het is belangrijk dat leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt. Je bent duidelijk, gebruikt de juiste taal en probeert je informatie te herhalen met andere woorden als dat nodig is.
Van de gegeven opties zijn de belangrijkste kwaliteiten van een goede leraar beheersing van de inhoud en gezelligheid. Beheersing van de inhoud: Beheersing van de inhoud verwijst naar het diepe begrip en de expertise van een leraar in het onderwerp dat hij/zij doceert.
Scholieren willen leerkrachten die hen open, warm en respectvol behandelen: dat zijn leerkrachten die echt naar leerlingen luisteren, beleefd, warm en waardig met hen omgaan, constructief reageren op de bijdragen van leerlingen, positief omgaan met fouten en problemen die leerlingen hebben bij het uitvoeren van taken, ...
Er zijn vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motieven reflectie, werkexploratie, loopbaanzelfsturing en netwerken) welke jongeren in kunnen zetten bij het vormgeven van hun loopbaan.
De 3 kerncompetenties ( creativiteit, samenwerking, communicatie )
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
“Leraarschap komt ten volle tot zijn recht waar leraren een goed contact opbouwen met hun leerlingen en blijven geloven in de mogelijkheden van jonge mensen. Leraren willen kinderen en jongeren boven zichzelf laten uitstijgen en hen helpen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Leraren vinden vreugde in het zien van hun leerlingen groeien en stralen, nieuwe vaardigheden ontwikkelen en academisch succes boeken. Het geluk van een leraar komt voort uit het zien van de impact die ze hebben op het leven van hun leerlingen en het weten dat ze een verschil maken in het vormgeven van hun toekomst .
Stel jezelf voor en geef een paar passende persoonlijke details zodat je studenten zich met je verbonden voelen . En vergeet niet om je studenten ook de kans te geven om elkaar te leren kennen. Elke volgende dag zal makkelijker zijn als iedereen elkaar kent.