Trends geven de richting aan Trends zijn ontwikkellijnen uit het verleden, die je in het heden kunt zien en die in de toekomst waarschijnlijk door gaan. Trends geven de richting aan waarin iets zich ontwikkeld. Trends komen, vervagen, worden opgevolgd, maar blijven altijd in enige mate voortbestaan.
Een trendanalyse brengt systematisch in kaart wat de impact van belangrijke trends en onzekerheden is op uw organisatie. De analyse creëert overzicht en inzicht in zekerheden en onzekerheden voor de toekomst.Deze kennis verbetert de kwaliteit van uw strategische besluiten.
Trend betekenis
In de mode gaat het om wat je in de kleding en fashion veel terugziet op dat moment. Daar zie je ook terugkerende trends: iets wat vroeger 'in' was, wordt nu weer de trend. De betekenis van trending is doorgaans een positieve opwaartse ontwikkeling.
Een trend is een lijn of modernisering, waarbij nieuwe producten, marketinguitingen en het gedrag van mensen steeds meer voldoen aan een nieuwe stijl of mode.
De ontwikkeling van een trend kan snel gaan, maar kan ook vele jaren of zelfs decennia duren. Trends ontstaan en groeien door bijvoorbeeld (nieuwe) maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen.
Denk bij een trend niet alleen aan de nieuwste snufjes of concepten. Ook nieuwe behoeftes, filosofieën of verandering in onze normen en waarden zijn aan te duiden als trends. Trends zijn er dus in allerlei soorten en maten. Van grote maatschappelijke bewegingen tot kortlopende producttrends en abrupte hypes.
Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld. Vaak duurt het meerdere seizoenen voor een trend volledig doorgebroken is, eens het iedereen bereikt heeft, is er nood aan iets nieuw. Trendsetters zijn diegenen die eerst zijn of de aanzet geven.
tendens (zn) : geneigdheid, hang, neiging, stemming, trend. mode (zn) : bevlieging, modeverschijnsel, rage, trend.
Hoe lang blijft een trend bestaan? Onderzoekers verklaren dat een trend blijft bestaan zolang er sprake is van een positief effect. Dit gaat zeker op voor trends zoals mode en hypes zoals Pokemon Go en andere spelletjes en speelgoed.
Er zijn mensen actief als trendwatchers, professionals die 'voorspellen' welke trends eraan zitten te komen. Dat doen ze door te kijken naar het wereldnieuws en het effect daarvan op de consument. Op basis daarvan maken zij een doorvertaling naar maatschappelijke trends, retailtrends, en ook modetrends.
Ook in 2022 is het social media gebruik per persoon weer gestegen. Nog altijd maken we fanatiek gebruik van platformen als Instagram, Facebook, Twitter, TikTok (twee jaar terug nog dé nieuwkomer), Snapchat en meer.
Trends zijn veranderingen in de maatschappij. Trendonderzoek is een methode om deze veranderingen te traceren, te duiden en om te kijken wat de impact hiervan is op je bedrijf, de sector en de wereld om je heen.
Er zijn verschillende trends te zien op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. Bedrijven verleggen het accent van doneren en sponsoren naar de inzet van medewerkers als vrijwilligers.Vaak investeren bedrijven een combinatie van geld en mensuren.
De trendpiramide is een instrument dat wordt gebruikt bij het doen van trendonderzoek en is bedacht door Hilde Roothart, trendonderzoeker en oprichter van Trendslator. De Trendpiramide laat zien hoe trendniveaus zich tot elkaar verhouden en met elkaar samenhangen.
Een trend is een zekere ontwikkeling, die zich langzaam ontwikkelt en sterker wordt gedurende de ontwikkeling en omvat vaak volledige technologiegebieden. Waar hypes relatief vluchtig zijn, leiden trends vaak tot blijvende veranderingen.
tendensen (meerv.) richting waarin iets zich ontwikkeld vb: de cijfers hebben de tendens om te dalen bedoeling van een boek, film e.d. vb: ik proef in dit boek de tendens van 'het doel heil... beweging in bepaalde richting, neiging. bedoeling.
Dat is iets anders dan een rage; een rage is iets wat heel snel populair wordt, maar zonder media-aandacht. Trends en hypes herkennen we in nieuwsberichten om ons heen. Ze worden besproken aan de talkshowtafels en bij de kapper, en staan in de welbekende top-zoveel-lijstjes.
Volgens de Dikke van Dale is het een: 'ontwikkelingslijn, neiging, richting'. Heel sec is dat het ook. We kunnen het tevens een marktbeweging noemen want trends -vooral in de mode- worden voortgebracht door consumentengedrag. En dat gedrag wordt beïnvloed door voorlopers; de avantgarde, early adopters, en trendsetters.
Je zal je misschien afvragen wat een microtrend is. Microtrends zijn kleine details die in huidige trends subtiel verwerkt zijn en die opeens vaker terugkomen. Als je ze eenmaal gezien hebt, zie je deze trends veel vaker terugkomen in outfits dan je aanvankelijk zou verwachten.
Terwijl de wereld blijft veranderen door megatrends zoals klimaatverandering, de mogelijkheden van technologie, demografische ontwikkelingen en economische en politieke machtsverschuivingen, worstelen overheden, organisaties en burgers met de vraag hoe ze hierop moeten inspelen.
trends (meerv.)
Welke politieke trends zien wij voor 2023? Het rommelt in de wereld. Stijgende prijzen en toenemende tekorten aan grondstoffen spelen handelsoorlogen in de hand. Er is steeds vaker sprake van een overstijgende benadering binnen het sociaal domein met daarbij een populatiegerichte aanpak.