Binden en boeien gaat over de connectie tussen medewerker en werkgever. Binden betekent een band of verbinding tot stand brengen. Boeien betekent de aandacht van iemand vasthouden. Verbonden medewerkers zijn in staat zich te verbinden aan missie, visie en identiteit van de organisatie.
Lekker bonden met collega's
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Binden betekent het van binnenuit 'ja' zeggen tegen iets of iemand. Dit kan alleen als je weet wat je belangrijk vindt in je werk. En wat dus de mensen in je team belangrijk vinden. Weet wat jouw drijfveren zijn (motivatie.
Mensen hebben behoefte aan prettige, betekenisvolle relaties met elkaar en met hun leidinggevende. Ze willen zich gewenst en veilig voelen in hun werk. Mensen hebben behoefte aan geloof in hun eigen kunnen, aan het kunnen voldoen aan de (werk)eisen, aan het krijgen van waardering en bevestiging.
Medewerkers floreren als ze werken in een cultuur van vertrouwen, veiligheid en transparantie. De beste mensen willen graag feedback op hun functioneren, presteren en ontwikkeling, zodat zij kunnen blijven leren. Zij willen ook feedback aan anderen kunnen geven, om samen te kunnen groeien.
Een werkomgeving waar je werknemers zich op hun gemak voelen is belangrijk. Een omgeving waar alles aanwezig is wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen, zorgt voor een groter werkgeluk. Een werkplek waar vertrouwen en veiligheid voorop staan, betekent ook een werkplek waar open en eerlijk met elkaar gepraat wordt.
Secundaire arbeidsvoorwaarden vullen deze primaire arbeidsvoorwaarden aan, ondersteunen de werknemer in het arbeidsproces en zorgen voor een goede werkprivébalans. Voorbeelden zijn een dertiende maand, bedrijfsrestaurant, prestatiebeloning, kinderopvang, opleiding of leaseauto.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
Een goed salaris is een belangrijke drive om te kiezen voor een andere werkgever. Gedeeltelijk wordt de hoogte van het salaris bepaald door de branche waarin je werkt, de CAO waaronder je valt, door de functie die je uitoefent, door de opleiding die je hebt gevolgd én door de ontwikkelingsmogelijkheden die er zijn.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Enthousiasme slaat makkelijk over op anderen. Een werknemer die zijn werk met bevlogenheid doet, zorgt voor een positieve sfeer op de werkvloer. De kans is groot dat zijn collega's hierdoor geïnspireerd raken. Een werknemer met een enthousiaste houding is dan ook een aanwinst voor je bedrijf.
Tevreden medewerkers zijn minder vaak ziek en zetten zich in voor hun werkgever en collega's. Ze voelen zich thuis op de werkvloer waardoor er een prettige werksfeer ontstaat. Daarnaast zijn ze bereid om collega's te helpen.