Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen.
Conclusie. We kunnen dus concluderen dat klanten werven een vak apart is, maar van uiterst belang als je je bedrijf wilt laten groeien. Uit onderzoek blijkt dat warme acquisitie effectiever is dan koude, dus maak vooral gebruik van bestaande klantgegevens en zorg dat je ze een gericht aanbod doet.
Is koude acquisitie verboden? Koude acquisitie is niet verboden. Maar er zijn wel regels en wetten over hoe je potentiele klanten wel of niet mag benaderen. Sinds 1 juli mag je niet zomaar koud bellen naar eenmanszaken, VOF's of maatschappen.
De voordelen van acquisitie
Koude acquisitie is de uitgelezen kans voor een onweerstaanbare eerste indruk. Er zijn dan ook veel redenen te bedenken waarom ook jij acquisitie moet gaan voeren, bijvoorbeeld via cold calling. Cold calling is een snelle en relatief eenvoudige manier om nieuwe klanten te bereiken.
Een normaal acquisitiegesprek duurt wellicht maximaal 5 minuten, tussen begroeting en afspraak plannen.
Koud bellen is de telefoon pakken naar bedrijven of contactpersonen die je nog nooit gesproken of gezien hebt. Dus ook niet via Linkedin of andere social media kanalen.
Wanneer je te voet gaat prospecteren, is het de bedoeling dat je simpelweg gaat rondlopen en mensen direct aanspreekt over jouw business en zo aan de praat geraakt. Tip: je kan ook een 'verkoop of te-koop' flyer rond dragen in de twee straten rondom de woning die je net hebt te koop gesteld of verkocht.
E-mail, internet en de post. Dat zijn de middelen waarmee u consumenten het beste kunt benaderen. Tips om dat zo effectief mogelijk te doen. Uit het eerste 'Trendonderzoek Dialoogmedia' van brancheorganisatie DDMA komt naar voren dat consumenten het liefst per e-mail, post of internet contact hebben met adverteerders.
Sluit je aan bij een branchevereniging, ga naar borrels en stel mensen aan elkaar voor. Netwerken is een van de meest populaire manieren om nieuwe klanten te werven. Zet de deur van je winkel open, geef gratis workshops of organiseer een 'open huis'-dag waarbij mensen eens binnen kunnen kijken.
Schrijven van een belscript: Stuur aan op een afspraak
Het doel van uw gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen. Voorbeeld: “Om u te kunnen laten zien wat ons product precies inhoudt, maak ik graag een afspraak met u.
Lauwe acquisitie is acquisitie die volgt op een eerder contact met de prospect. Het verschil met koude acquisitie is dat er vooraf een contactmoment is geweest. Dit contactmoment kan op verschillende manieren hebben plaatsgevonden: per brief, e-mail, LinkedIn of netwerken.
Waar er bij koude acquisitie geen sprake is van een band tussen verkoper en potentiële klant, is dit bij warme acquisitie wel het geval. Wanneer jij warme acquisitie inzet, richt jij je met jouw bedrijf namelijk tot bestaande relaties. De meeste bedrijven kiezen voor deze vorm van acquisitie.
Acquisitie plegen betekent dat jij actief potentiële klanten gaat benaderen. We maken hierbij onderscheid tussen koude acquisitie en warme acquisitie. Een voorbeeld van koude acquisitie is het bellen of mailen van mensen voor wie jij met jouw aanbod mogelijk iets kunt betekenen.
Een acquisitiegesprek is een gesprek tussen jou en een potentiële opdrachtgever, waarin je met elkaar kennismaakt.
We kunnen een heel simpel antwoord geven op deze vraag: er is geen verschil. Cold canvassing is gewoon de Engelse term voor koude acquisitie.
Direct marketing omvat alle vormen van communicatie, ongeacht of deze gericht zijn op de promotie van goederen of diensten, de promotie van ideeën, voorgesteld of ondersteund door een persoon of organisatie, maar ook de promotie van die persoon of organisatie zelf, met inbegrip van zijn/haar merkimago of de merken die ...
vooruitwijzing. Stijlmiddel waarbij de chronologie (min of meer) doorbroken wordt, door alvast te verwijzen naar de dingen die nog komen gaan.