Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Je vertelt over je interesses, wat je kunt bijdragen aan het bedrijf en hoe je collega's, familieleden of vrienden je bijvoorbeeld omschrijven. De focus van deze brief is tweeledig: je vertelt wie je bent, maar ook waarom jij zo goed past bij het bedrijf.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Toch krijg je in een motivatiebrief slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. In dit kleine stukje tekst moet je laten zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom je de baan wilt. Er is dus geen ruimte voor cliché uitspraken waar de werkgever overheen leest.
Redenen waarom je interesse hebt, inclusief een onderbouwing. Bewijs waarom je geschikt bent voor deze baan. Laat eens een voorbeeld zien van je huidige (vrijwilligers) werk. Ook een diploma van een cursus die je gevolgd hebt of bijvoorbeeld een citaat van een cliënt zijn goede manieren om te laten zien wat je kunt.
Met “Beste [VOORNAAM, ACHTERNAAM]” zit je altijd goed. Tenzij je bij een bank of advocatenkantoor gaat solliciteren, dan kun je beter voor 'geachte' gaan, en het houden bij een “heer/mevrouw [ACHTERNAAM]”. Open de eerste alinea van je sollicitatiebrief met een killer-openingszin.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
Hoe introduceer je jezelf in een sollicitatiebrief?
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Wat is het verschil tussen een motivatiebrief en een sollicitatiebrief?
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Waarom denk je dat je geschikt bent voor deze functie?
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Voorbeeld: Ik wil mezelf continue blijven verbeteren in het sales proces, zodat wij als bedrijf kunnen blijven groeien. Elke keer als ik iets verkoop geeft mij dit een boost om door te gaan. HR managers stellen de vraag om erachter te komen hoe jij het bedrijf beter kan maken door deel uit te maken van het team.
Voor banen met een direct sollicitatieproces (bijvoorbeeld door een e-mail) is in 64% van de gevallen een motivatiebrief toch verplicht. Voor vacatures met een geautomatiseerd sollicitatieproces (bijvoorbeeld op de eigen werkenbij-site) is ook nog steeds in 61% van de gevallen een brief verplicht.
Jezelf verkopen doe je door voorbeelden te geven van situaties waarin je bepaalde taken uitvoerde. Vertel over de resultaten die je behaalde door jouw kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten in te zetten. Sollicitatievaardigheden zijn onmisbaar voor een goed sollicitatiegesprek.