Aanhef van de brief
Waar u in het Nederlands Geachte of Beste gebruikt, begint u een Engelse brief altijd met Dear. Ook als u de geadresseerde niet kent. Bijvoorbeeld: Dear Sir/Madam, Dear Ms Jones, Dear Customer. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer.
Wanneer je een mail stuurt naar iemand die je goed kent, spreek je de persoon op een informele manier aan. Een persoonlijke en informele Engelse mail begint daarom vaak met 'Dear', 'Hi' of 'Hey'. Na deze aanspreektitel volgt de naam van de persoon aan wie de mail gericht is.
De aanhef van een formele e-mail begint in principe altijd met 'Geachte...', gevolgd door de aanspreektitel (heer/mevrouw), de achternaam van de persoon en een komma. Als je de persoon aan wie de e-mail gericht is al kent kun je de aanhef eventueel beginnen met 'Beste...' gevolgd door de voornaam.
De aanhef of aanspreking is een (meestal vriendelijke) introducerende zin van een brief of e-mail. Het gaat doorgaans om standaardformuleringen waarmee de schrijver zich tot de geadresseerde richt.
Begin met: Beste meneer/mevrouw en dan de voornaam. Als je de naam van de degene waarnaar je mailt niet weet, laat dan de aanhef weg en begin meteen met de tekst. 'Beste lezer' klinkt namelijk nog onpersoonlijker. 4: Zorg ervoor dat de inhoud van jouw e-mail overtuigend is.
Hoe gaat het? [voorbeeld]
How are you? [vb.]
Toelichting. Het woord e-mail is een verkorting van het Engelse electronic mail. In het Nederlands krijgen samenstellingen met een losse letter of een initiaalwoord altijd een koppelteken: e-mail, tv-zender, gsm-netwerk, tl-lamp. Veel mensen schrijven ten onrechte email als ze e-mail bedoelen.
Helemaal links bovenaan komt je eigen adres te staan. Dit kan soms ook de naam en het adres van een organisatie of bedrijf zijn. Vervolgens schrijf je het adres van de geadresseerde na een witregel.
Mail afsluiten in het Engels
De gebruikelijkste manier om een e-mail te beëindigen is 'Kind regards'. Een andere optie die vaak gebruikt wordt, is 'Best wishes'. Ook is het mogelijk om alleen met 'Regards' te eindigen. Dit is een kortere variant van 'Kind regards'.
In de brief mag persoonlijk taalgebruik gebruikt worden, maar het is wel belangrijk dat het een nette brief blijft. Hierbij enkele voorbeelden: “How are you?” (Hoe gaat het?) “I hope you are doing well.” (Ik hoop dat alles goed gaat)
Dear Sir. Dear Madam. To Whom it May Concern.
De aanhef van een Engelse (zakelijke) brief is altijd 'Dear'. Als je de naam en/of titel weet van de geadresseerde, vermeld je dit ook. Achter Mr komt in het Engels geen punt, maar dit wordt wel met een hoofdletter geschreven.
Takes one to know one. Wat je zegt, ben je zelf. Takes one to know one.
Ja hoor, met mij gaat het goed. I'm okay with it.
Een formele brief: de indeling
Begin met de gegevens van de afzender. Geef hierbij het bedrijf (eventueel), de naam, straatnaam en de postcode weer. Een enter hieronder zet je de gegevens van de geadresseerde. Een enter hieronder zet je de plaats en datum van verzending.
Selecteer een overtuigend onderwerp voor je e-mail. Adresseer en begroet de ontvanger op een gepaste manier. Vermeld de belangrijkste informatie aan het begin. Structureer de inhoud op een compacte en overzichtelijke manier.
Grofweg zijn er twee manieren om prospects te vinden, namelijk via: Inbound marketing, gebaseerd op het vinden van leads door middel van content marketing en SEO. Outbound sales prospecting, gebaseerd op het identificeren van prospects en proactief contact op te nemen.
Bij communicatie met een docent, assistent of administratief personeel gebruik je het beste een formele aanspreking zoals 'Geachte professor', 'Geachte mevrouw' of 'Geachte heer '. Als de ontvanger heeft aangegeven dat je zijn of haar voornaam mag gebruiken kan je 'Beste ....' als aanspreking gebruiken.