We spreken van warme prospectie wanneer de prospect al contact gehad heeft met jou of jouw bedrijf. Hij hoeft niet noodzakelijk reeds klant te zijn, maar vaak is er wel al enige vorm van interesse aanwezig.
Hot-prospects zijn potentiële klanten die hebben aangegeven klant te willen worden, maar waarvan bijvoorbeeld het contract nog niet getekend retour is. De verkoop kan dus nog altijd niet doorgaan, maar het zit er wel heel dichtbij.
Een prospect is een potentiële klant die voldoet aan specifieke criteria. Meestal betreft het een persoon die past in de beoogde doelgroep, voldoende financiële middelen bezit om de aankoop te maken en in staat is een aankoopbeslissing te nemen.
Let op je uitstraling
Je uitstraling en non-verbale gedragen vertellen een heleboel. Raak bijvoorbeeld je gezicht of je haar niet aan, dat komt onzeker over. Gebruik je armen en handen juist om je verhaal kracht bij te zetten. Doe jezelf een plezier en wees op tijd.
Begin met een bedankje
“Hi, leuk dat ik je aan de lijn heb, met x van y. Ik heb vijf minuten de tijd en ik zou graag met jou bespreken wat de mogelijkheden zijn om efficiënter te werken in jouw werkomgeving.”
Een Prospect is een potentiële klant die voldoet aan een aantal vooraf gestelde criteria. Deze personen behoren tot de beoogde doelgroep, ze hebben de financiële middelen om tot aankoop over te gaan, en zijn in staat om zelfstandig te beslissen over een aankoop.
Een algemene prospectlijst bevat basisgegevens zoals adres, website en aantal medewerkers. Het verrijken van deze lijsten met specifieke data biedt veel extra mogelijkheden. Zo kan binnen de prospectlijst nog nauwkeurig worden gesegmenteerd, waardoor marketinginspanningen nog gerichter kunnen worden ingezet.
Volgens de Van Dale is een prospect een potentiële klant. Een prospect of potentiële klant is iemand die jouw product zou kunnen kopen, ook wel jouw doelgroep genoemd. Een prospect die zich bij jou als geïnteresseerde meldt en zijn gegevens bij jou achterlaat, is een lead.
Timing is cruciaal
De beste tijd om leads te benaderen is tussen 14-18 uur, de beste tijd daarna is tussen 8-10 uur. De slechtste tijd om leads te benaderen is tussen 11-14 uur. De beste dag om te bellen is donderdag, gevolgd door woensdag. De slechtste dag om te bellen is dinsdag, gevolgd door maandag.
Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen.
Wat zijn acquisitie vragen? Een goed acquisitiegesprek is gericht op de ander. Het is jouw rol als gesprekspartner om de juiste acquisitie vragen te stellen. Vragen die niet direct over jouw belang (de verkoop) gaan, maar het gesprek verdiepen.
CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM-systeem kunt u uw klantgegevens en klantactiviteiten automatiseren en integreren: sales, marketing, service en e-commerce.
Warme leads zijn potentiële klanten die al interesse hebben getoond in het product of de dienst en waarschijnlijk meer geneigd zijn om te kopen dan koude leads die geen interesse of bekendheid hebben met het aanbod.
Prospect. Een potentiële klant, d.w.z. een persoon of bedrijf die overeenkomt met jouw definitie van het ideale klantprofiel.
Glimlach
Begroet je die klant, vergeet dan niet te glimlachen. Alleen een glimlach zorgt er al voor dat je klant je winkel positiever beoordeelt, eerder in gesprek raakt met een medewerker en sneller terug komt naar je winkel. Lees die laatste zin nu nog eens. Alleen door te glimlachen dus.