Instructie gevenOm kinderen met NLD nieuwe concepten en verbanden aan te leren, moeten ze als het ware aan de hand worden meegenomen om de kennis samen vanaf de basis op te bouwen. De woorden, waar ze zo goed in zijn, krijgen pas inhoud en betekenis als ze daarbij ook de verbanden zien.
Behandeling en therapie
NLD wordt vastgesteld door middel van een neuropsychologisch onderzoek. Het neuropsychologisch onderzoek geeft duidelijkheid over of, en zo ja welke, cognitieve training of paramedische behandeling nodig is. Het kan dan gaan om logopedie, fysiotherapie of ergotherapie.
NLD staat voor het engels Nonverbal Learning Disabilities en wordt gezien als een ontwikkelingsstoornis. De leerproblemen die zich uiten bij NLD hebben te maken met het verwerken non-verbale informatie.
Een kind met NLD is sterk in het waarnemen van details, maar heeft moeite met het onderscheiden van gehelen en het houden van overzicht. Deze kinderen hebben moeite met begripsvorming, logisch redeneren en probleemoplossen. Er is een groot verschil tussen de verbale en performale intelligentie.
Kinderen met NLD hebben moeite met het verwerken van informatie die ze voelen of zien, met het aanleren van de grove en de fijne motoriek en met het aanleren van sociale vaardigheden. Hoe wordt NLD ook wel genoemd? NLD is een afkorting en staat voor non-verbal learning disabilities.
De rol van genetische factoren, erfelijkheid van NLD is tot op heden niet vastgesteld. Baart en Elst (2005) praten in hun boek niet over een witte stof in de hersenen die invloed kan hebben op NLD.
NLD zegt iets over de informatieverwerking. Stoornissen als ADHD en autisme zeggen iets over het gedrag. De leerstoornis NLD komt voor bij 1 tot 5 procent van de schoolgaande kinderen.
Onderzoek naar het ontstaan van NLD wijst in de richting van een verstoorde balans tussen de rechter en linker hersenhelft. De communicatie tussen beide hersenhelften lijkt op sommige punten verstoord waardoor informatie te langzaam doorkomt en het leren hierdoor sterk bemoeilijkt wordt.
Het komt voor bij kinderen met epilepsie, hydrocephalus (waterhoofd), hersenbeschadiging zoals cerebrale parese, bij kinderen met ADHD en PDD-NOS. Maar ook zonder deze aandoeningen kan NLD voorkomen. Men gaat ervan uit dat er bij ongeveer 10% van de leerlingen met leer- en gedragsstoornissen sprake is van NLD.
Nederland, 3-letterige landcode volgens ISO 3166-1.
Een ontwikkelingsstoornis ontstaat omdat bepaalde processen in de hersenen van nature anders verlopen. Het kind en de ouders kunnen hier dus niet aan doen. Erfelijke factoren kunnen echter wel een rol spelen in het ontstaan van een ontwikkelingsstoornis.
Een niet-verbale leerstoornis/non-verbale leerstoornis (NVLD; Engels: non-verbal learning disorder, NLD) is een neuropsychologische/psychiatrische (en vermoedelijk pervasieve) aandoening; de kenmerken van de leerstoornis doen zich voornamelijk voor op het gebied van de non-verbale communicatie.
Kinderen met PDD-NOS kunnen opvallen door: onhandig en angstig gedrag in sociale situaties. weinig begrip en gebruik van non-verbale signalen (oogcontact, gelaatsexpressie, lichaamshouding) het niet of nauwelijks leren van sociale ervaringen.
Dyspraxie is een stoornis bij het verwerken van informatie uit het lichaam, met name uit spieren en gewrichten. Dat leidt tot problemen met zowel de fijne motoriek als de grove motoriek en met motorische vaardigheden.
Een leerstoornis is een probleem dat zich voordoet tijdens de prille kinderjaren in het leren van vaardigheden, zoals lezen, schrijven, rekenen, spreken, taal en zelfs bewegingen (motorische vaardigheden).
Wat is DCD? Developmental Coordination Disorder of DCD is een coördinatie-ontwikkelingstoornis. Kinderen met DCD hebben een achterstand in de ontwikkeling van motorische vaardigheden en moeite met het coördineren van bewegingen.
Met dysorthografie heeft een leerling heeft moeite met het begrijpen en toepassen van spellingregels. Een kind met dysorthografie verdeelt woorden en lettergrepen op een anarchistische manier. Hij of zij ervaart bijvoorbeeld moeilijkheden voor de vervoeging van het voltooid deelwoord.
Met non-verbale communicatie, ook wel analoge communicatie genoemd, bedoelt men elke vorm van uitwisseling van boodschappen tussen mensen of levende wezens via niet-talige signalen of tekens: 'zonder woorden'.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Er zijn kinderen die geen fantasie of verbeelding hebben en er zijn kinderen die zich zo in een rol inleven dat ze er zich moeilijk van kunnen losmaken. Tussen deze twee uitersten zitten een heleboel variaties.
70% van de mensen met autisme kampt op enig moment in zijn leven met klachten als een stemmingsstoornis/depressie, een angst- en/of dwangstoornis, posttraumatische stress-stoornis (ptss), burn-out of een persoonlijkheidsstoornis. Bij de algemene bevolking is dit 40%.
Een autistische stoornis wordt ook wel het syndroom van Kanner of Kannerautist genoemd. Leo Kanner werd geboren op 13 juni 1894 in Klekotow in Oostenrijk-Hongarije.
Het staat nu bekend als de diagnose ADHD-I. ADD is erfelijk dus iemand die ADD heeft, heeft vaak ook een ouder die dezelfde stoornis heeft. Het is een aangeboren aandoening en je kan het dus niet gedurende je leven opeens gaan ontwikkelingen.
Onderzoekers gaan ervan uit dat erfelijkheid de grootste rol speelt bij ADHD. Er is nog geen specifiek gen voor ADHD ontdekt. Het lijkt erop dat meerdere genen er samen voor zorgen dat je aanleg hebt voor ADHD. Dit houdt in dat ADHD kan ontstaan wanneer verschillende genen en omgevingsfactoren op elkaar reageren.
Vanaf welke leeftijd kan autisme worden vastgesteld? Vanaf een leeftijd van 24 maanden is de diagnose ASS betrouwbaar te stellen. Belangrijker is echter dat tijdige herkenning van achterstanden in de sociale en emotionele ontwikkeling, zodat bijtijds passende hulp geboden kan worden.