Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
iOS Netwerkinstellingen herstellen
Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ tik hier op 'Herstel netwerkinstellingen' om de netwerkinstellingen te herstellen. Zodra dit voltooid is dien je opnieuw verbinding te maken met je wifi netwerk.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Schakel de router en alle apparaten die verbinding met internet maken uit. Controleer alle draden waarmee de router is aangesloten op de stroom en op de kabel –of telefoonaansluiting. Haal de router een minuut of 2 van de stroom af, sluit deze vervolgens weer op de stroom aan en zet de router aan.
Open 'Instellingen' (het tandwieltje) op je Android-apparaat. Kies 'Wifi en Internet' en tik 'Wi-Fi' aan. Bovenaan staat nu je huidige WiFi-connectie met daaronder een lijst van je eerdere Wifi-verbindingen. Selecteer het netwerk waarvan je het wachtwoord wil achterhalen.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Controleer of de fysieke Wi-Fi-schakelaar op uw laptop is ingeschakeld. (Meestal wordt met een lampje aangegeven of Wi-Fi is ingeschakeld.) Voer de probleemoplosser voor netwerken uit. De probleemoplosser voor netwerken kan helpen bij het opsporen en oplossen van veelvoorkomende verbindingsproblemen.
Routers zijn vaak voorzien van de functie WPS (Wi-Fi Protected Setup). Deze functie is bedoeld om de procedure van het verbinden met een beveiligd draadloos netwerk vanaf een computer of een ander apparaat te vergemakkelijken.
Wanneer je wifi gebruikt, verminder je ook het batterijverbruik en ondersteun je GPS-systemen om een nauwkeurige locatiebepaling te krijgen. Daarom raadt iOS aan om de wifi altijd aan te laten staan en stuurt het meldingen als je het uitschakelt.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
De router benaderen
Sluit de router met een netwerkkabel aan op de netwerkaansluiting van je computer of laptop. Via een internetbrowser kun je in het configuratie menu van de router komen. De router benader je door het ip adres als internetadres in de browser in te voeren, vaak is dit 192.168.1.1 of 192.168.0.1.
Wat is de Network Security Key (netwerkbeveiligingssleutel) en wat moet ik als wachtwoord invullen? Er wordt om een netwerkbeveiligingssleutel gevraagd als je een apparaat, zoals een PC, laptop of tablet, wilt verbinden met je netwerk.
Voer gebruikersnaam en wachtwoord van je modem-router in
Zoek het standaard wachtwoord in de handleiding van je router. Gebruik je de modem-router van je provider, dan zit daar meestal een kaartje bij met het wachtwoord. Controleer ook goed de onderkant van het apparaat voor informatie met inloggegevens.
Wil je wifi verbeteren, begin dan met het controleren van je instellingen. Het resetten van de router kan ook helpen. Meestal begin je sowieso het best met het resetten van je modem en/of router. Ook controleer je natuurlijk of je met een vaste verbinding (UTP kabeltje in de laptop prikken) nog steeds problemen hebt.
Daarnaast kunnen routers verouderen. Het apparaat gaat gemiddeld 6 tot 8 jaar mee. Daarna kan het zijn dat de router zijn werk minder goed doet en je wifi-problemen ervaart. Hij is dan aan vervanging toe.
Zet het modem zo hoog mogelijk, maar houd 30 cm afstand van een betonnen plafond. Zorg dat het stevig staat of ophangt. Zet je modem zo vrij mogelijk neer en niet achter een ander apparaat, achter de bank of in een gesloten kast. Ook de vloerverwarming, betonnen vloeren, een waterbed of een aquarium kan storen.
Als de wifi-verbinding zwak is, kan de telefoon automatisch overschakelen naar 4G. Dat is handig, want zo hebt u altijd een goede verbinding. Internetten via 4G gaat wel van de databundel af.
Het mobiele 4G-netwerk is zo goed dat je je kan afvragen waarom je nog een vaste internetaansluiting nodig hebt. 4G is vaak sneller dan de snelheid die je krijgt bij een instapabonnement voor vaste verbindingen. Vooral de uploadsnelheid is hoog, daar kunnen de kabel en ADSL vaak niet tegenop.
Wifi-assistentie in- of uitschakelen
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Scrol vervolgens omlaag en tik op de schuifknop bij 'Wifi-assistentie'.