Trap het rempedaal stevig in en houd het ingetrapt om de auto tot stilstand te brengen wanneer dat veilig is. Op het touchscreen wordt een gele remindicator weergegeven, als een storing van de rembekrachtiging is gedetecteerd.
In de meeste gevallen is de vooras van de Tesla voorzien van geventileerde remschijven en kan de achteras uitgevoerd zijn met massieve remschijven – maar dat is geen garantie.
Als u met de Model Y een wasstraat binnenrijdt, sluit Wasstraatmodus alle ramen, vergrendelt het de laadpoort en schakelt het ruitenwissers, Bewakingsmodus, wegloopvergrendeling en parkeersensorgeluiden uit. Om deze modus in te schakelen tikt u op Bediening > Service > Wasstraatmodus.
Neutraal. In de stand N (Neutraal) kan de Model Y vrij rollen wanneer u het rempedaal loslaat: Als de auto in de parkeerstand staat, schakelt u naar neutraal door de rijgendel kort omhoog of omlaag naar de eerste stand te bewegen.
Alle elektrische auto's die momenteel in serie geproduceerd worden, ook de Tesla's, hebben geen versnellingen. Ze hebben wel een versnellingsbak, maar die heeft slechts één overbrenging, waardoor je niet kan schakelen.
Het antwoord is nee. Op een paar kleine custom-bouwwerken na hebben elektrische auto's altijd een automaat. De reden daarvoor is de elektromotor. In tegenstelling tot een reguliere verbrandingsmotor zijn verschillende versnellingen niet nodig.
Uw auto gaat vanzelf door wasstraat
Houd de versnelling in neutraal, haal uw voet van de rem, motor aan en ruitenwissensor uit. Terwijl uw auto automatisch door de wasstraat wordt geleid, kunt u rustig in de auto blijven zitten.
Het touchscreen toont altijd een kaart (behalve wanneer Model 3 in Achteruit is geschakeld). Gebruik uw vinger(s) om met de kaart te werken: Om de kaart in een bepaalde richting te bewegen versleept u deze met één vinger. Om de kaart te draaien, draait u met twee vingers op de kaart.
ISOFIX/i-Size kinderzitjes plaatsen
De buitenste zitplaatsen op de tweede zitrij zijn uitgerust met ISOFIX/i-Size verankeringspunten.
Op het plafond zien we een knop voor de alarmlichten en er zijn knoppen voor de stoelverstelling, de ramen en het openen van de deuren.
Met een Tesla model 3 performance dual motor kunt u met een volgeladen accu een afstand afleggen van maar liefst 530 km. De garantieduur voor de batterij is 8 jaar of 192.000km.
Snelheid en actieradius
“Met mijn elektrische auto, de Tesla Model 3, ligt de échte actieradius dus ergens tussen de 350 en 560 kilometer.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
Met Summon kunt u de Model 3 automatisch laten parkeren en laten voorrijden wanneer u zich buiten de auto bevindt. Summon laat de Model 3 maximaal 12 meter vooruit en achteruit in of uit een parkeerplaats rijden.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Net als iedere andere auto is ook een elektrische of hybride auto geschikt voor de wasstraat. Hoewel elektrische apparaten en water normaal gesproken geen goede combinatie zijn, geldt dat niet voor een elektrische auto. De elektromotor en de accu zijn zo goed beschermd dat er geen water bij kan komen.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen.
In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
One-pedal driving
Een elektrisch auto beschikt over twee pedalen, een gaspedaal en een rempedaal (mechanische rem). De regeneratieve rem activeer je door het gaspedaal los te laten. Op dat moment wordt de elektromotor als het ware omgezet in een dynamo. Net als bij een fiets levert een dynamo energie op.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen: ze zijn altijd automaat. Bij een “gewone” auto voel je bij automatisch schakelen nog altijd de tussenstappen, maar bij een elektrische auto is daar geen sprake van.
Regeneratief remmen in de praktijk
Net als een auto met verbrandingsmotor kan een elektrische auto bij 'gas los' afremmen op de motor, waardoor de auto geleidelijk vertraagt. Hoe meer energie je terugwint, hoe sterker de auto zal afremmen.
Een mild hybrid kan wel handgeschakeld zijn. Deze vorm van een hybride auto kan echter niet alleen op zijn elektromotor rijden.