Veel Fabia's hebben een motor met een distributieketting, echter de 1.4 (benzine en diesel) en 1.9 (diesel) hebben een distributieriem. Deze dienen tijdig vervangen te worden, om de 120.000 kilometer of elke vijf jaar.
De Skoda Yeti TSI motor beschikt over een distributieketting, de ketting zorgt voor verbinding tussen de krukas en nokkenas. En is dus van essentieel belang in de TSI motor.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Skoda Fabia 1.0 44 en 55 kW = Geen eenduidige interval, advies is 120 000 kilometer of na maximaal 5 jaar. Skoda Fabia 1.0 TSI 70 en 81 kW = Geen eenduidige interval, advies is 120 000 kilometer of na maximaal 5 jaar.
Met een update in veiligheidstechnologie scoort dit type de maximale 5 sterren van de Euro NCAP veiligheidsscore. Kortom, je kan niet om de Skoda Fabia heen als je een praktische, zuinige, betaalbare auto zoekt, die net even meer biedt.
ŠKODA AUTO wordt in een recent onderzoek van de mondiaal vermaarde onderzoekers van JD Power onderscheiden als het meest betrouwbare automerk. Dat resultaat heeft JD Power UK gebaseerd op praktijkervaringen van de gebruikers van een één tot drie jaar oude ŠKODA.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Distributieriem vervangen Skoda Octavia kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Wanneer de monteurs van een autobedrijf de distributieriem hebben vervangen, noteren zij dit altijd. Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
nee, dit valt niet onder de all riskverzekering. een geknapte distributieriem valt onder de eigen verantwoordelijkheid, daar u dit makkelijk kunt voorkomen, door de riem op tijd te vervangen.
Momenteel heeft ŠKODA acht modellen: FABIA (COMBI), ENYAQ (COUPÉ) iV, SCALA, OCTAVIA (COMBI), KAMIQ, KAROQ, KODIAQ en SUPERB (COMBI). Er zijn drie fabrieken in Tsjechië waar ŠKODA's worden geproduceerd, Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabi.
uitspraak (info / uitleg)) is een van oorsprong Tsjechisch automerk en onderdeel van de Volkswagen Group. Het is de op vijf na oudste nog bestaande autoproducent, na Daimler-Benz (1885), Peugeot (1896), Opel, Renault en Fiat (allen 1899).
De nieuwe 1.0 TSI-motor wordt gebouwd in Mladá Boleslav en kan besteld worden in de FABIA, RAPID SPACEBACK, OCTAVIA EN KAROQ. De 1.0 TSI-motor wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, of met een DSG-transmissie die zeven versnellingen en een dubbele koppeling heeft.