De camera's in de politieauto's staan niet continue aan. De agent bepaalt wanneer de camera gaat opnemen. De politievoertuigen die voorzien zijn van een camera aan boord zijn te herkennen via een sticker op de auto. De politie maakt al gebruik van bodycams.
Er zit niet standaard op alle politieauto's een camera, de camera die je bij wegmisbruikers ziet zit er voornamelijk om bestuurders te kunnen confronteren met hun eigen weggedrag én te dienen als bewijs.
Ze dienen uiteraard in de eerste plaats de belangen van de bestuurder zelf. Niettemin komt het voor dat bestuurders dashcambeelden van bijvoorbeeld een ongeval, aanbieden aan de politie. De politie mag daar dan, binnen juridische kaders, gebruik van maken. De politie kan ook op eigen initiatief dashcambeelden vorderen.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen. De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
Door heel Nederland hangen camera's die de kentekens van auto's kunnen lezen. Op die manier kan de politie auto's die bijvoorbeeld als gestolen zijn opgegeven, razendsnel opsporen.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.
Om te beginnen willen ze zeker weten dat de achterklep dicht is en dat er niemand uit komt gesprongen. De tweede reden is het achterlaten van vingerafdrukken. Door een stevige handafdruk op de klep te zetten, markeren ze de auto.
Dat gebeurt met een camera die naar de contouren van een kentekenplaat zoekt. De camera maakt een foto en 'vertaalt' dat dit naar een bepaald kenteken. Als het kenteken wordt herkend in de database, is er een zogenoemde 'hit'.
Op dit moment hebben 150 politieauto's ANPR aan boord. En verder gebruikt de politie op tachtig plaatsen in Nederland ANPR-camera's. Deze camera's hangen nu nog vooral boven snelwegen. Ze moeten overigens niet verward worden met camera's die van dezelfde techniek gebruikmaken, maar voor trajectcontroles worden ingezet.
De belangrijkste regel is dat uw camera alleen uw eigen bezittingen mag filmen. U mag dus niet de eigendommen van anderen filmen, zoals het huis of de tuin van uw buren. Ook mag u in principe niet de openbare weg filmen, zoals de stoep of parkeerplaatsen.
De bodycamera's worden al gebruikt door politiekorpsen in andere landen, door BOA's in Nederland en door NS-veiligheidsmedewerkers. Het gaat om bodycams die beeld opnemen in 1080p-resolutie met 30fps. Ook leggen de camera's GPS-coördinaten vast en hebben ze een pre-event recording-functie.
Beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure. Let op: je kunt een boete krijgen omdat je hebt gefilmd met een dashcam. In een strafproces kunnen de opnames worden gebruikt als er geen overtreding van de gegevens-beschermingsregels is.
De afgelopen jaren is in het korps uitvoerig getest met bodycams. Daaruit bleek dat de apparaten een waardevolle toevoeging zijn bij het politiewerk. Professioneel gebruik van de camera's kan het de-escalerende effect van het politieoptreden versterken.
Iedere politieauto heeft een traumabeertje. En omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat, is de agent van veel gemakken voorzien: een veiligheidshelm, rol afzetlint, DNA-kit, digitale camera, kogelwerend vest, uitschuifladder, zwemvest, opvouwbare pylonen, gereedschap, verrekijker en een lange wapenstok.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
Mag een politieauto de maximumsnelheid overschrijden zonder zwaailicht en sirene? Jawel, de politie mag ook zonder zwaailicht en sirene harder rijden dan is toegestaan.
ANPR is automatische kentekenplaatherkenning. De afkorting ANPR staat voor de Engelse term Automatic Number Plate Recognition. Een speciale camera met ANPR-techniek leest kentekens van voorbijrijdende voertuigen.
Je politie kan aan het kenteken natuurlijk niet zien wie er op dat moment werkelijk aan het stuur zit. Maar de politie kan wel opvragen op wiens naam het kenteken van het voertuig staat en vervolgens of die kentekeneigenaar in het bezit is van een geldig rijbewijs voor een dergelijk voortuig.
De ANPR-camera's op de N722 - de steenweg tussen Alken en Sint-Truiden - flitsen vanaf woensdag 15 december ook. Via het systeem van trajectcontrole kunnen vanaf dan ook snelheidsovertredingen worden vastgesteld.
Welke geheime dienst rijdt met deze kentekens?” Autoredacteur Niek Schenk: ,,Dit is waarschijnlijk gewoon een dienstauto van het ministerie van Defensie. Het wagenpark daarvan heeft de lettercombinatie DM toegewezen gekregen. Auto's van geheime diensten, zoals de AIVD of MIVD, hebben op het oog heel normale kentekens.
Door op de nummerplaat het meegeleverde metalen voorwerp te kleven (bijvoorbeeld de vorm van een blad van een boom) is je nummerplaat niet meer leesbaar of slechts gedeeltelijk. Op de flitsfoto zal dan te zien zijn dat er “toevallig” een blaadje op je nummerplaat bleef kleven.
De politie mag een auto altijd doorzoeken als er sprake is van een heterdaad situatie. De politie mag dit doen voor elk strafbaar feit. Van een heterdaad situatie is – simpel gezegd – sprake als de politie de verdachte tijdens het begaan van het misdrijf betrapt.
De politie mag de brieven niet lezen en ook niet meeluisteren als je met je ouders praat. Je mag niet samen met meerderjarige verdachten (dus ouder dan 18 jaar) naar de luchtplaats of vervoerd worden. Meisjes en jongens zijn ook altijd apart van elkaar.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Vanaf 2022 krijgen vijftig tot honderd onopvallende politieauto's apparatuur waarmee ze al rijdend direct de snelheid van andere voertuigen kunnen controlen.