Geen Max 9 bij KLM Ook Nederlandse (voormalige) luchtvaartmaatschappijen zoals Air Holland, KLM, Martinair en Transavia vliegen of vlogen met 737-toestellen van producent Boeing. KLM heeft voor zover bekend geen vliegtuigen van het type dat nu aan de grond wordt gehouden, de Max 9.
In Nederland is Corendon de enige luchtvaartmaatschappij die het type Boeing (737 MAX 9) gebruikt. Het gaat om 2 toestellen. Tegen NOS vertelt een woordvoerder dat de toestellen gewoon in gebruik blijven, gezien er geen indicaties zijn om de vliegtuigen aan de grond te houden.
In beeld: KLM voorziet nu ook Boeing 737 van aangepast kleurenschema. Steeds meer vliegtuigen krijgen het nieuwe, aangepaste kleurenschema van KLM met volledig lichtblauwe neuskegel (radome). Nadat vorige week al de eerste Boeing 787 met een nieuwe snoet op Schiphol verscheen, is nu ook de eerste 737 ervan voorzien.
De Boeing 737 MAX 9-toestellen zullen niet vliegen tot de veiligheid 100 procent is gegarandeerd, zegt de Amerikaanse minister van Transport. Bij een incident met een toestel van Alaska Airlines kwam vorige week een paneel in de romp los.
De beroemde jumbojet Boeing 747 was oorspronkelijk bedoeld als tussenoplossing, maar zorgde uiteindelijk voor een revolutie in de luchtvaart. De KLM vliegt al sinds 2021 niet meer met Boeing 747-400-passagiersvliegtuigen. De sloop van het laatste toestel waar de luchtvaartmaatschappij afscheid van nam, is nu begonnen.
Zo beëindigde de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk alle 747-operaties in oktober 2020. Maar hoewel deze jets aan de grond bleven en officieel werden afgedankt, bleven er een handvol op Schiphol, wachtend op hun uiteindelijke lot: PH-BFT, PH-BFW en PH-BFV. Houdt u van luchtvaartgeschiedenis? Ontdek hier meer van onze verhalen!
Het vliegverkeer werd in de hele wereld tijdens de coronacrisis in 2020 vanaf maart volledig stil gelegd. Air France-KLM besloot in de periode die volgde, waarin dus geen enkel passagiersvliegtuig meer vloog, de Airbus A380 bij het hervatten in de toekomst van de vluchten niet meer in te zetten.
Het eerste vliegtuig, een Boeing 737 MAX, werd in december 2018 afgeleverd en de fabriek heeft een capaciteit van 100 Boeing 737-toestellen op jaarbasis.
Moet ik me zorgen maken over het instappen in een 737 Max-vliegtuig? Robert Mann, een analist in de luchtvaartindustrie, zei dat er "geen reden is tot bezorgdheid" over Max 9's nadat ze onderworpen zijn aan door de FAA vereiste inspecties en alle noodzakelijke herstelmaatregelen hebben ondergaan . "Dit is hoe de industrie zo veilig is geworden en blijft als het is.
De vloot van Corendon Dutch Airlines is compleet met de komst van de nieuwste Boeing 737-9 MAX.
KLM-vlucht 633 was een passagiersvlucht van Amsterdam naar New York.Op 5 september 1954 verongelukte het toestel in Ierland, kort na de start op een modderbank in de rivier Shannon. Er waren 28 slachtoffers.
Airbus A330, Boeing 777 en Boeing 787 Dreamliner wide-body vliegtuigen worden gebruikt op middellange en lange afstandsvluchten. In september 2023 kondigde Air France-KLM een bestelling aan voor 50 Airbus A350's. Deze zullen de resterende Airbus A330's en Boeing 777-200ER's van de groep vervangen en worden gedeeld tussen Air France en KLM.
De Boeing 777-300 is tegenwoordig het grootste toestel van de KLM. Daarvoor was de Boeing 747 het grootste vliegtuig in de vloot. De KLM heeft bijna 50 jaar met de 747 gevlogen, eind 2020 is het laatste vliegtuig, een Boeing 747-400, uit dienst genomen.
Als u het vliegtuig dat op een bepaald tijdstip van de dag vertrekt niet prettig vindt, probeer dan te zoeken naar vluchten die eerder, later of op een andere dag vertrekken — ze gebruiken mogelijk een ander type vliegtuig. U kunt ook tools op reiszoekmachines gebruiken om vluchten op Boeing 737 MAX-vliegtuigen te filteren.
De Boeing 737-900ER is een ander model dan de 737 MAX-9, die aan de grond werd gehouden nadat er in januari een deur uit het toestel vloog tijdens een vlucht van Alaska Airlines. De romp van het toestel is echter voorzien van dezelfde deurdoppen op de plek waar zich een nooduitgang zou bevinden als een vliegtuig meer stoelen zou hebben.
We hebben 3 verschillende types Boeing 737 in onze vloot; een daarvan is de Boeing 737-700. De 700's zetten we in voor vluchten naar allerlei bestemmingen, dus misschien vliegt u wel met dit type naar Istanboel, Newcastle of Berlijn.
De modellen 7 en 10 moeten nog worden gecertificeerd voor vluchten, terwijl de 8 - het eerste model in de serie dat in dienst werd genomen - betrokken was bij twee catastrofale crashes waardoor Max-jets in 2019 aan de grond moesten worden gehouden . Na intensieve veiligheidscontroles werden ze eind 2020 weer in dienst genomen .
Het vliegtuig wordt als het veiligste vervoersmiddel gezien. Als het in een uiterst geval dan toch neerstort, heeft dit te maken met het tekort aan vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten en niet met de technische mankementen van het vliegtuig. Dit komt dus gelukkig bijna niet voor.
Weinig vliegtuigen roepen zoveel controverse op als de Boeing 737 Max. In december zullen meer dan 900 luchthavens in meer dan 170 landen de 737 MAX 8 of 737 MAX 9 zien. De wereld heeft gemiddeld 5.490 retourvluchten per dag . Uiteraard is de VS van vitaal belang.
Alle 189 inzittenden kwamen om. Het ongeluk was te wijten aan een fout in het zogenoemde MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), een sensor die de neus van het vliegtuig naar beneden duwt als dat te scherp opstijgt. In 2019 crashte een Boeing 737 Max 8 van Ethiopian Airlines na het opstijgen.
TUI Airways, de Britse luchtvaartdivisie van toerismeconcern TUI, breidt haar vloot Boeing 737 MAX-vliegtuigen aanzienlijk uit. De komende twee jaar komen er veertien nieuwe vliegtuigen bij de vloot, die worden gehuurd van leasemaatschappij BOC Aviation.
Het vliegtuig – model Airbus A321 Neo – is de nieuwste toevoeging aan de KLM-vloot, en beslist niet de laatste. KLM Group, waar ook dochter Transavia toe behoort, staat aan de vooravond van een grootschalige upgrade. Het bedrijf heeft nu zo'n 225 toestellen, daarvan zal meer dan de helft worden vervangen.
In 2022 rondde de Air France – KLM Group de definitieve order af voor honderd A320/A321neo's , samen met een extra aankooprecht voor zestig vliegtuigen om de middellangeafstandsvloot van Transavia en KLM te moderniseren. De Air France – KLM Group heeft ook een order geplaatst voor acht A350F's voor haar vrachtoperaties.
In juli 2010 landde bij wijze van proef voor het eerst een A380 op Schiphol, tegenwoordig vliegt Emirates tweemaal per dag op onze luchthaven met deze ruim 72 meter lange kolos.