Voordelen van hybride auto'sde elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Kortom: wil je nog genieten van de 100% fiscale voordelen van een hybride wagen, dan bestel je best voor 1 januari 2023. Overweeg je de aankoop van een bedrijfswagen die rijdt op fossiele brandstoffen (dit geldt ook voor plug-in hybrides), dan bestel je die beter voor 1 juli 2023.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Een hybride auto kopen is iets duurder, maar door de lagere maandelijkse kosten (verbruik en onderhoud) verdien je dat snel weer terug. Doorgaans rijd je na 4 tot 5 jaar of 75 000 kilometer voordeliger in een hybride auto dan in een benzine- of dieselauto.
Een hybride auto is (meestal) een benzineauto met een accu. Je rijdt dus zuiniger, doordat de elektromotor de benzinemotor ondersteunt met energie.
Levensduur hybride auto = gewone auto
De accu van zo'n auto houdt het minstens 250.000 km of zo'n 15 jaar uit. Daarmee gaat een hybride wagen even lang mee als een gewone auto.
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Nadelen hybride auto's
Hybride auto's zijn over het algemeen duurder in de aanschaf dan een auto met verbrandingsmotor. De prestaties en het brandstofverbruik van hybride auto's kunnen worden beïnvloed door rijstijl en omgevingsfactoren. De elektrische motor in een hybride auto heeft meestal een beperkte actieradius.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Verbruik van een hybride
Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
De aanschafprijs van een hybride is ongeveer 20% hoger dan hetzelfde model met een verbrandingsmotor. En het “halftarief” van de wegenbelasting wordt de komende jaren afgebouwd (bij elektrische auto's niet) dus de hogere prijs verdiend zichzelf niet meer terug.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Een plug-inhybrideauto combineert brandstofmotor met elektrische aandrijving. Dit zorgt voor lagere verbruikscijfers.
Uw plug-in hybride blijft dus nog volledig fiscaal aftrekbaar tot eind 2024. Vanaf 2026 zal de plug-in hybride wagen helemaal niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Hou ook rekening met het feit dat vanaf 1 januari 2023 de brandstofkosten beperkt worden tot maximum 50% fiscale aftrekbaarheid.
De nadelen van hybride werken
Verminderde werk-privébalans: Hybride werken kan ervoor zorgen dat het lastiger wordt een grens te trekken tussen je werk en privéleven. Dit kan leiden tot stress en overbelasting. Het is daarom belangrijk hier goed op te letten of afspraken te maken met je leidinggevende en collega's.
Elektrische auto
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
Een plug-in hybride kunt u opladen via een stopcontact of een laadpaal thuis, maar ook via een publieke laadpaal. Het werkt eigenlijk hetzelfde als het opladen van een elektrische auto.
Hoeveel? Dat hangt af van in welke CO2-schijf de CO2-uitstoot/kilometer valt. Met ingang van 1 januari 2023 wordt er voor elke auto die één of meer gram CO2 per kilometer uitstoot een iets hogere vaste voet van 400 euro gerekend.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Vrijstelling van BPM en MRB tot en met 2024
Voor BPM geldt dat vanaf 2025 een vast bedrag van € 360 wordt gerekend voor elke auto. De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.