De auto heeft dan een vorm die zorgt voor zo min mogelijk luchtweerstand. Dit houdt het brandstofverbruik beperkt. Als je de ramen open doet, bijvoorbeeld op een warme dag, dan is er sprake van méér luchtweerstand.Dit kan ervoor zorgen dat je tot wel 20 procent meer brandstof verbruikt!
Het brandstofverbruik van een auto, motor of scooter is afhankelijk van je voertuig en rijstijl. Als je slim rijdt, gebruik je minder brandstof. Goed voor je portemonnee dus. Maar bewust rijden, betekent ook minder CO2-uitstoot, minder stikstof, minder roet én minder fijnstof.
Wanneer je met je autoramen open rijdt creëer je meer luchtweerstand. Hierdoor verbruikt je auto tot wel 20% extra brandstof.
Rustig rijden is beter voor het milieu: je verbruikt minder brandstof en blaast via de uitlaat dus ook minder CO2, stikstof en andere vervuilende stoffen de lucht in. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit. En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof uit.
Een auto verbruikt de meeste brandstof bij het accelereren. De truuk bij het zuinig rijden is daarom een eenmaal versnelde auto zo lang mogelijk op deze snelheid te houden.
Fabel: Rijd trager, bespaar meer
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Toch maar een raampje openzetten dan? Dat hangt er vanaf! Wie op de snelweg een raampje openzet, verbruikt méér brandstof dan met de airco aan en de ramen dicht. De lucht die door de ramen naar binnen stroomt remt de auto namelijk af.
Dat bevestigt ook Erik Jan de Jong, adviseur auto bij de ANWB. "Voor auto's van 15 jaar of ouder, met een oudere generatie airco, is dat zelfs 10 tot 20 procent extra." Hij geeft een grof rekenvoorbeeld van een gemiddelde auto die ongeveer 6 liter brandstof nodig heeft per 100 kilometer.
Om te voorkomen dat de spuiventilatie in een verblijfsruimte uitsluitend via een deur kan plaatsvinden, moet iedere verblijfsruimte ten minste één te openen raam hebben. Dit raam mag ook een schuifpui zijn. Een gedeelte van de spuiventilatiecapaciteit kan daarnaast via een luik of een deur plaatsvinden.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
1) Snelweg doorgaans zuiniger dan binnendoor
Om deze reden zul je, als je 100 km/h rijdt, op de snelweg het verst komen met een liter brandstof. Binnendoor rijd je meestal op tweebaanswegen, waar vaak de ene automobilist net wat harder rijdt dan de andere.
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
De zuinigste middenklasser is de Suzui Swift 1.2 Smart Hybrid. Dit is dus een hybride auto die slechts 5,1 liter benzine rijdt per 100 kilometer.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
Kosten rijden op benzine per kilometer
Het gemiddelde benzine verbruik ligt in Nederland rond de 1 op 15 (6,7 liter per 100 km). Als we dit vermenigvuldigen met een benzine literprijs van rond de € 1,75 dan kom je per kilometer uit op € 0,12 voor de benzine.
Langzamer rijden levert daadwerkelijk een lager brandstofverbruik op, onder meer door een lagere luchtweerstand en minder rolweerstand. Sterker nog: een nieuwe, moderne auto is het zuinigst bij een constante snelheid van ongeveer 70 tot 90 km/u.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Vroeger werd het verbruik van een auto altijd opgegeven in gereden kilometers per liter brandstof (km/l). Je reed dan bijvoorbeeld '1 op 13', wat betekende dat de auto 13 kilometer kon rijden op 1 liter brandstof. Tegenwoordig zie je steeds meer dat het verbruik wordt aangegeven met het aantal liters per 100 km.