VW Golf 7 2.0 GTI alle varianten = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Golf 7 2.0 R 4motion = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
In deze auto kunnen 3 motoren gemonteerd zijn maar zijn allen voorzien van een distributieriem. Als vervangingsinterval wordt opgegeven "indien nodig" wat inhoudt dat tijdens het onderhoud de distributieriem gecontroleerd moet worden en indien nodig vervangen. 1e controle bij 90.000 en daarna elke 30.000 km.
VW Golf 6 1.8 TSI 118 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Golf 6 2.0 GTI 155 kW = 180 000 Kilometer of na maximaal 5 jaar. VW Golf 6 2.0 GTI 173 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. VW Golf 6 2.0 R = 180 000 Kilometer of na maximaal 5 jaar.
U vraagt wanneer de distributieriem vervangen moet worden van de betreffend VW Golf. De fabrikant heeft geen eenduidige interval aangegeven en is de onderhoud uitvoerende garage is leidend. De indruk lijkt dat 120.000 kilometer of na maximaal 5 jaar een gebruikelijk uitgangspunt is.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Waar zit de distributieriem? De distributieriem zit vlak langs de multiriem aan de voorkant van de motor. In zijn meest eenvoudige vorm lijkt de riem op een langgerekte lus die een tandwiel aan de onderkant met een ander tandwiel aan de bovenkant verbindt.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Als een distributieriem of distributieketting knapt, breekt of verspringt zal de timing tussen krukas (zuigers) en nokkenassen (kleppen) niet meer aanwezig zijn waardoor er ernstige schade wordt aangericht.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De plek waar de riem zich bevindt, verschilt ook nog weleens. Mocht je zelf makkelijk bij de riem kunnen komen, dan is er niet speciaal gereedschap nodig om de vervanging uit te voeren, soms wel. Indien je te maken hebt met een complexe motor, laat de vervanging dan uitvoeren door professionals.
TSI staat voor Twincharged Stratified Injection. Dit is de nieuwste benzinevariant van de welbekende VW diesel TDI-motoren. Een TSI is een variant op de FSI (ofwel Fuel Stratified Injection).
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.