Een turbomotor wordt meestal ook met een intercooler uitgerust, omdat deze de door de turbo gecomprimeerde en opgewarmde lucht afkoelt. Koelere lucht bevat meer zuurstof en levert een betere verbranding dan warme lucht, dus levert een turbo mét intercooler betere prestaties dan zonder.
In technisch opzicht kan een auto nog steeds rijden met een kapotte intercooler. Het is uiteraard niet aan te raden. In het beste geval verliest de motor de voordelen van turbolading. De output wordt als gevolg veel lager.
Een intercooler is een luchtkoeler. Een intercooler wordt gebruikt als er een turbo of een compressor op de auto gemonteerd zit. De lucht die vanaf die turbo of compressor komt, gaat onder druk naar de inlaat van de motor (zie de hoofdstukken turbo en compressor).
De intercooler of luchtkoeler in je auto is een belangrijk onderdeel. Het functioneert namelijk als een soort van airco voor de hete lucht die uit je turbo of compressor komt. Hij koelt de warme lucht af tot een lagere temperatuur, zodat het volume van deze lucht afneemt.
Een intercooler zit normaalgesproken aan de voorkant van het voertuig, zodat de koude buitenlucht door de radiator waait. Zoals je kan lezen in hoe een turbo werkt, hoe warmer de lucht, hoe meer plaats het inneemt, en dus hoe minder ervan in de motor kan.
Bij een turbo motor is chiptuning extra lonend. De turbodruk wordt opgeschroefd. 30% - 40% extra vermogen is simpel haalbaar.
Door de trekkracht of het koppel van de auto te verhogen ontstaat meer vermogen. Hierdoor wordt de motor van een auto sterker. Dit uit zich in een beter vermogen tijdens het rijden in de bergen, het rijden met een aanhanger of caravan of een krachtigere, snellere optrektijd van de auto.
De kleine turbo levert lucht bij een laag toerental en bij een hoog toerental wordt de lucht geleverd door de grote turbo. De grote turbo heeft meer lucht nodig om goed te functioneren, en dus ook een groter turbogat.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Intercooler van € 55 tot € 167.
De eerste tip: een intercooler kan nooit te groot zijn. Er kan weliswaar drukverlies optreden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.
De supercharger heeft als groot voordeel ten opzichte van een turbo, dat het uitlaatsysteem niet aangepast hoeft te worden. Dit is de reden dat atmosferische motoren vaker worden omgebouwd met een supercharger aangezien dit een stuk simpeler en goedkoper is.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Een slecht werkende turbo is te herkennen aan de volgende symptomen: Er komt blauwe rook uit de uitlaat. Blauwe rook duidt op olie die door een defect in de motor is gekomen en samen met de benzine verbrand wordt. Vaak is dit te zien bij het accelereren, waarna dit weer verdwijnt wanneer de motor constant draait.
Re: intercooler reinigen ? interkoeler demonteren , op de werkbank leggen , en een voorraad remmenreiniger halen . Dan de interkoeler boven een opvangbak en de remmenreiniger door de interkoeler laten lopen .
De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden. Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
Het kan gemakkelijk 970 tot 1030 mBar zijn in Nederlands. Ieder inlaattraject heeft een bepaalde mate van restrictie waardoor er een drukval/verschil ontstaat tussen de buitenlucht en de ingang van de turbo..
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Bij de standaard variant wordt de tijd dat de motor stationair zal blijven draaien van te voren vastgesteld. Dit kan 15 seconden zijn, 30 seconden, een minuut etc.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.