De EU-regels bepalen ook de minimumtarieven voor de accijns. Het staat elk EU-land (In dit geval de 27 EU-lidstaten) vrij om hogere tarieven vast te stellen. De accijns is meestal afhankelijk van de hoeveelheid, uitgedrukt in kilogram, hectoliter of het alcohol percentage.
Dit is een belasting die door nationale overheden wordt geheven over de verkoop van bepaalde goederen, zoals alcoholhoudende (gedistilleerde) dranken en overige dranken met meer dan 1,2 procent alcohol, tabaksproducten, benzine en andere minerale oliën zoals diesel, huisbrandolie en LPG.
Waarover accijns betalen
Het gaat om: alcoholhoudende producten, zoals bier en wijn; tabaksproducten, zoals sigaretten en sigaren; brandstof, zoals benzine, diesel en lpg.
Accijns wordt over het algemeen geheven over de hoeveelheid van het product en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de btw, de belasting over de toegevoegde waarde.
Accijns is een belasting die u moet betalen voor bepaalde consumptieproducten . Het gaat om: producten met alcohol zoals bier en wijn. tabaksproducten zoals sigaren en sigaretten.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Volgens United Consumers is de gemiddelde prijs van Euro 95 in Nederland momenteel 2,160 euro. Exclusief de 21 procent BTW zou de prijs al 1,785 euro zijn. Als de BTW niet 21 procent zou zijn, maar 9 procent zoals bij levensmiddelen en bepaalde essentiële diensten, dan zou de prijs al zakken naar 1,95 euro.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Bier < 5% alcohol
Van die €2,20 wordt er €0,08 accijns geheven. Je kunt je dus voorstellen dat de overheid hiermee jaarlijks flink wat geld binnen haalt. Per jaar gaat het om zo'n 400 miljoen euro.
Stabiele inkomstenbron
Ongeveer 70 procent van de accijnzen drukt op motorbrandstoffen, ruim 20 procent op tabak. De accijnstarieven voor motorbrandstoffen (benzine, diesel, LPG) worden elk jaar aangepast aan de inflatie.
Het grootste gedeelte van de brandstofprijzen, wordt bepaald door belastingen en accijnzen. Dit wordt door de overheid bepaald. Zij zijn dus voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de hoogte van de brandstofprijzen.
In Duitsland betaalt een bierkoper voor een krat bier ongeveer € 2,10 aan accijns en btw. De accijnsverschillen met de buurlanden zijn voor bier het grootst. Ter vergelijking: de accijns op gedistilleerd is in Duitsland slechts 22% lager en in België zelfs 23% hoger dan in Nederland.
Gegevens: de accijns van sigaretten is 5% van de kleinhandelsprijs, vermeerderd met € 175,20 per 1.000 stuks. Het totale bedrag van de accijns bedraagt tenminste € 191,28 per 1.000 stuks (minimumbedrag).
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.
Het doel van deze heffing is om het verbruik ervan te ontmoedigen. De belastingheffing zit al verweven in de prijs van het product. De BTW wordt doorberekend door de verkoper, accijns ligt buiten de invloedssfeer van de verkoper en zit voor hem al in de prijs verwerkt bij zijn inkopen.