Bij grote vliegtuigen zijn ook nog Beacon Lights verplicht. Dit zijn roterende lichten in het midden bovenop en aan de onderzijde van de romp. Deze moeten branden bij het starten van de motoren en als het vliegtuig in beweging is.
Maar ze zeggen nooit waarom, want ze willen je niet bang maken. Het licht gaat namelijk uit vanwege de veiligheid. Meestal gaat het goed, maar als een vliegtuig crasht, dan moeten de passagiers er zo snel mogelijk uit. Zo'n evacuatie gebeurt in het donker, want tijdens een ramp zetten ze het licht uit.
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen.
Hierdoor is een kortere startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Volgens studies is ongeveer 16% van de vliegtuigongelukken terug te voeren op fouten tijdens het opstijgen, terwijl maar liefst 45% wordt veroorzaakt door problemen tijdens het landen. Uit deze gegevens zou men kunnen concluderen dat landen inderdaad gevaarlijker is dan opstijgen.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
De simpele gordel is veilig genoeg
Dat je op drie punten vastzit, verhoogt de kans dat je de klap overleeft. Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
Op een vliegtuig vinden we twee soorten verlichting: rode of witte knipperlichten, 'anti-collision'-lichten geheten, en vaste verlichting, 'positieverlichting', rood aan het uiteinde van de linkervleugel, groen aan het uiteinde van de rechtervleugel en wit aan de staart, zodat een waarnemer de vliegrichting kan bepalen ...
Zo is de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, van vliegtuigmaatschappij Emirates het meest luxe passagiersvliegtuig ter wereld.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Stoelen achterin het vliegtuig
Het achterste gedeelte van het vliegtuig is absoluut de slechtste plaats om te zitten voor reizigers die een hekel hebben aan turbulentie, omdat je ver verwijderd bent van het zwaartepunt van het vliegtuig.
Het antwoord is ja! Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen.
Vermijd in elk geval de laatste rij bij lange vluchten. Doorgaans is dat dichtbij de toiletten/keuken maar bovendien kunnen die zetels vaak niét achteroverleunen. En zo zijn er nog wel meer plekken die om een of andere reden minder deugen dan andere.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Turbulentie is vervelend voor passagiers, maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Maar door het zo te omschrijven wakker je angst aan, zegt hij. “Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig.
Voor- en nadelen van een carrière als piloot
Zo ben je als piloot veel van huis, maak je vaak lange dagen en kun je door het tijdsverschil en de hoge werkdruk behoorlijk moe worden. Daarnaast beperkt het reizen zich vaak tot de lokale airport en het dichtstbijzijnde hotel.
Piloten hebben een navigatiesysteem om hun route in de lucht te bepalen. Maar ze worden ook altijd bijgestaan door mensen op de grond, luchtverkeersleiders. Als je met de auto op vakantie gaat, kunnen je ouders gewoon de tomtom gebruiken, een navigatiesysteem. Piloten hebben ook een navigatiesysteem.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig. De daling vindt vaak in stappen plaats, dus in werkelijkheid heb je nog meer tijd nodig. Op tijd beginnen met dalen is dus belangrijk.