Hierdoor is reparatie aan een turbo vaak duur. Maar wie het normale onderhoud van zijn auto op tijd en goed laat uitvoeren, heeft weinig omkijken naar de turbo. Let vooral op de smering, die is essentieel voor een turbo en het is dus belangrijk dat je de juiste olie gebruikt en die op tijd laat verversen.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
Uitlaatgasturbo's onderhouden. De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
Een slecht werkende turbo is te herkennen aan de volgende symptomen: Er komt blauwe rook uit de uitlaat. Blauwe rook duidt op olie die door een defect in de motor is gekomen en samen met de benzine verbrand wordt. Vaak is dit te zien bij het accelereren, waarna dit weer verdwijnt wanneer de motor constant draait.
De turbo kan wel degelijk zorgen voor een groot olie verbruik (wat meerdere hier ook al aan geven) maar 1 op 1000km zou je dan ook echt wel moeten zien uit de uitlaat. Mocht je de kans en tijd hebben, haal dan je intercooler er uit.
Turbo-olielekkage
Dat geldt ook voor een turbo die is aangesloten op het oliecircuit van de motor. Het zijn vaak de aan- en afvoerverbindingen die kunnen lekken door een beschadiging of onjuiste montage. Inwendig kunnen ook lekkages ontstaan, waardoor olie in de turbo zelf kan lekken met blauwe rook als gevolg.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Kosten indicatie turbo laten vervangen: De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen. Om een idee te krijgen hoeveel kosten u voor het vervangen van de turbo van uw auto moet maken kunt u via deze deze pagina een urenindicatie opvragen.
Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Meer betekent dus niet altijd beter. Bij een turbo motor is chiptuning extra lonend. De turbodruk wordt opgeschroefd. 30% - 40% extra vermogen is simpel haalbaar.
Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken: De turbo heeft te weinig smering gehad.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur. De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten. Deze combinatie zal voor meer vermogen zorgen. Een deel van de turbo zit bij de inlaat en het tweede deel in het uitlaatspruitstuk.
Een fluitende turbo wijst op lekkage
Dat is tenminste de algehele stelregel, omdat een turbo alleen maar samengeperste lucht naar de cilinders moet brengen en hiervoor geen fluitende geluiden hoeft te maken. Dat een turbo fluitende geluiden maakt kan alleen doordat er lucht onder hoge druk via een andere weg ontsnapt.
Koeling van de turbo
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden. Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Turbo vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.
De turbo is een mechanisch onderdeel dat de uitlaatgassen via een turbinehuis naar binnen zuigt. Het turbinewiel zorgt ervoor dat die gassen samengeperst worden, omdat dichtere lucht in een krachtigere ontploffing resulteert. Geef je voortdurend plankgas, dan moet de turbo altijd op volle toeren draaien.