Elke renner heeft één tijdritfiets ter beschikking, de kopmannen twee. ,,Het zijn fietsen die je nooit op de gewone weg zult zien'', zegt Roose. ,,Ze kosten 10.000 euro het stuk en om er gewoon mee te rijden ben je er niets mee.'' , gemaakt uit dezelfde stof als hun pak, over hun schoenen.
Wat is het voordeel van een tijdritfiets? Het grootste voordeel van een tijdritfiets is dus dat je met minder kracht je harder kan fietsen. Maar dat is niet helemaal zonder mitsen en maren. De houding op een tijdritfiets is dermate agressief dat je niet lang zo diep kan zitten.
De geometrie van een tijdritfiets is anders dan die van een normale racefiets. Met een ligtstuurtje en andere wielen win je wel tijd maar het voornaamste verschil tussen een tijdritfiets en een normale racefiets is de zitpositie (verder naar voren) en dat komt toch grotendeels voort uit het frame.
Een tijdritframe is oncomfortabel stijf, de geometrie is te steil om een hele dag op door te brengen, en de wendbaarheid is (door de geometrie) een stuk minder. Tijdritsturen en volle wielen zijn verboden in wegwedstrijden, en de frames zijn nog een stukje zwaarder meestal (dus zeker niet lichter).
Weggewerkte remmen op de tijdritfiets
Waar de remmen van een traditionele racefiets meestal zichtbaar voor- en achterop de fiets zitten. Zijn deze bij een tijdritfiets vaak verstopt in de fiets. De meest voorkomende plekken waar remmen verstop worden zijn achter de voorvork en onderaan het bracket.
,,Een tijdritfiets is zelfs meestal zwaarder, omdat het stuur groter en zwaarder is.'' Elke renner heeft één tijdritfiets ter beschikking, de kopmannen twee.
De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht. Het weglaten van de kenmerkende Bianchi-groene (celeste) lak bespaart al snel 120 gram, zegt ploegleider Jan Boven. De tijdritfietsen blijven vandaag in de vrachtauto.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Probeer de tijdrit zo goed mogelijk te verdelen, te hard starten zal er voor zorgen dat je het laatste deel in moet leveren. Start je te langzaam dan haal je de verloren tijd nooit meer in. Verdelen is dus het sleutelwoord. En alleen door het te doen leer je hoe je het beste je wedstrijden kan indelen.
Triathlonfietsen hebben daarom vaak, ten opzichte van tijdritfietsen, een steilere zitbuis die de heupen meer naar voren duwt. Hierdoor worden je bovenbeenspieren (quadriceps en hamstrings) iets meer gespaard voor het hardlopen. Triathlonfietsen hebben vaak een iets wijdere en hogere stuur set-up.
Kies een aero helm
Een beetje aero helm kan je zo een minuut of anderhalf schelen. Gelukkig wordt er hard gewerkt om ook deze helmen beter te laten zitten. Met wisselend succes. Let wel even op als je zo'n exemplaar kiest met een (grote) punt.
Het stuur zorgt voor een ontspannen en een snelle rit. De armsteunen zijn instelbaar voor een optimale houding. Dit opzetstuur is uitermate geschikt voor triatlon en tijdritten.
Varieer intervallen van 30 tot 40-45 seconden met een arbeidsrustverhouding van 2:1. Start met een training van 3 sets van 13×30 seconden op je 5 minuten waarde, met 15 seconden rust tussendoor. Neem 5 minuten pauze tussen de setjes door. Als dat lukt kun je overstappen op intervallen van 40/20 of zelfs 45/15.
Bij een snelheid van 40 km/h is het aandeel van de rolweerstand in zijn totale vermogen dus 36,5/300 = 12,1%. In de grafiek zien we dat de rolweerstand van Snelle Eddy in de praktijk kan variëren van 10-55 Watt.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.
Bij een tijdrit vertrekken de rijders individueel met een vast interval ertussen en moeten zij een parcours zo snel mogelijk afleggen. Het is hierbij niet toegestaan te stayeren, dat wil zeggen dicht achter een andere renner rijden.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Een vol wiel staat niet alleen heel mooi, het heeft wel degelijk nut. Windtunnel testen hebben aangetoond dat een vol achterwiel de beste aërodynamische resultaten geeft. Bij een snelheid van 45km/h heb je al makkelijk 40Watt minder nodig dan bij een niet-aëro wiel. Een 2e voordeel is het vliegwiel effect.
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram.
Door met een minimum aan zadelpen rond te rijden, kan je al snel acht à tien centimeter wegzagen. Deze gewichtsbesparingsmaatregel is nagenoeg gratis. Enkel een zaag, een beetje tape en de nodige kunde en jouw fiets wordt met de zaagbeweging lichter.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
Het verschil in kwaliteit tussen 105 en Ultegra is kleiner dan vaak gedacht, de 105 groep is vooral een stukje zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit komt omdat het mechanisch is.
Het belangrijkste voordeel van Dura ace is de grotere keuze aan versnellingen. Ook de lengte van de cranks kan meer aangepast worden dan bij de Ultegra groep. De Dura ace groep is ook exact 221 gram lichter dan de Ultegra groep.