Wanneer moet een distributieriem vervangen worden voor Mercedes B Klasse? Wanneer de distributieriem van uw Mercedes B Klasse niet op tijd vervangen wordt, kan deze knappen, waardoor de motor vastloopt of zelfs grote schade veroorzaakt. Daarom wordt de distributieriem altijd nagekeken bij de grote beurt.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
U hoeft zich geen zorgen te maken over dure distributieriemwissels, aangezien de B-Klasse motoren een distributieketting gebruiken die is ontworpen om de levensduur van het voertuig mee te gaan. Houd er rekening mee dat u elke vier jaar een nieuw brandstoffilter moet betalen (£75), elke drie jaar een luchtfilter (£60) en elke paar jaar nieuwe remvloeistof (£65).
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. U kunt ook onderaan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker. In deze lijst staan alle auto's met een distributieketting.
Kwaliteit staat voorop bij Mercedes. Dit blijkt uit verschillende onafhankelijke tests en ook terugroepacties zijn er maar zelden. De Mercedes B-klasse zet daarbij ook in op veiligheid in alle generaties.Dit in combinatie met de ruimte maakt deze auto tot de ideale gezinsauto.
Problemen met de Mercedes B250e: Boordlader
De ingebouwde lader kan defect raken, wat kan leiden tot oplaadproblemen. Dit kan zelfs voorkomen bij relatief lage kilometerstanden van 20-40.000 kilometer. Symptomen kunnen zijn: langzaam opladen of helemaal niet kunnen opladen.
Op een volle tank van 43 liter rijdt hij ongeveer 705 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 672 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (6,4 l/100 km of 1 op 15,6). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag van de distributieketting een gemiddelde levensduur van 200.000 km worden verwacht.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Alle motoren van de Mercedes Benz Viano W639 zijn voozien van distributiekettingen. Zowel diesel als benzine. In principe zijn deze kettingen onderhoudsvrij, en hebben geen interval waarbij die vervangen moet worden. Zolang er dus geen reden is om de ketting te moeten vervangen, kan die blijven zitten.
Distributieriem vervangen Mercedes-benz kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Wanneer moet ik mijn distributieketting vervangen? Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden. Vanaf dat moment rekt de ketting op, waardoor die losser komt te zitten. Hierdoor kan de ketting zijn functie niet meer goed uitvoeren.
Welke automerken hebben een distributieketting? Van de volgende automerken is bekend dat ze een distributieketting hebben in plaats van een distributieriem. Alle BMW-modellen, veel auto's van Volkswagen, de Fiat Punto en ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een distributieketting.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De moderne benzinemotoren van Mercedes C180 zijn voorzien van een vrij dunne distributieketting.
Overbelaste assen
Met name bij driecilinders is dat een probleem, omdat de belasting op de zuigers en de krukaslagers daar veel groter is. Ook distributiekettingen worden vaak te licht uitgevoerd, een probleem dat met name rijders van Volkswagen-, PSA- en BMW-producten zullen herkennen.
Als je distributieriem tijdens het rijden kapot gaat blijf dan kalm en onderneem de volgende stappen: Verminder onmiddellijk je snelheid en ga voorzichtig naar de kant van de weg. Zet de motor onmiddellijk uit om verdere schade te voorkomen. Bel een sleepdienst om je voertuig naar een garage te laten brengen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Dit betekent niet dat een auto na 300.000 kilometer uit elkaar valt, maar de kans op problemen is wel aanzienlijk hoger.
Een nieuwe distributieketting voor de MERCEDES-BENZ A-Klasse (W169): prijs tussen 21 en 152 €.
Meest voorkomende B-Klasse problemen
Problemen met de elektrische systemen: bezitters van de Mercedes B-Klasse melden vaak problemen met de elektrische systemen van de B-Klasse, zoals problemen met de batterij, de verlichting, de elektrische ramen en de sensoren.
De Mercedes B-klasse is te koop als B160 met een 109 pk sterke 1,3-liter motor.De B180 heeft die krachtbron met 136 pk en de B200 met 163 pk.De B220 heeft een 2,0-liter motor met 190 pk en de B250 heeft die motor met 224 pk.
5. Mercedes B-klasse. Naast cross-overs hebben ook MPV's een hoge instap. Daar zijn er niet veel meer van, maar de B-klasse is nog gewoon nieuw te krijgen.