Wie heeft er eigenlijk voorrang? Zodra je als bestuurder van een kano, kajak of roeiboot zoveel mogelijk stuurboordwal houdt, heb je in het BPR gebied voorrang, zowel op een motorschip als op een zeilschip.
Omslaan in de kano is iets wat iedereen kan overkomen. Het is normaal. Een moment van onoplettendheid en het is gebeurd. Sommigen doen net alsof omslaan het einde van de wereld is.
Kano's zijn groter en zwaarder en hebben een open bovenkant, vergelijkbaar met een roeiboot. Kajaks daarentegen zijn slankere boten die ontworpen zijn voor stroomversnellingen en riviertochten. Hoewel sommige kajaks ook open kunnen zijn, is het merendeel gebouwd met een gesloten kuip.
De topsnelheid van een kano kan 16 km per uur zijn, in de praktijk vaar je meestal hooguit 8 km per uur. In de praktijk vaar je dus nooit op de topsnelheid van de boot, (tenzij je aan wedstrijd varen doet) een iets kortere of bredere boot is dus prima en doet weinig aan je snelheid af.
— Dat kan zeker, houd rekening met het type kano waar u mee wilt varen. In een enkele kayak past uiteraard minder bagage dan in een Canadese kano. Kunnen wij ook omvallen? — Ja, dat kan altijd.
Kanovaren is niet moeilijk, maar er is wel een aantal technieken die het varen makkelijker maakt. Zo is het met twee mensen in de kano fijn om te weten wat de achterste vaarder doet en welke taken er zijn voor de voorste vaarder. Samenwerken is belangrijk!
Zoals je eerder hebt kunnen lezen is kanoën dus een ontzettend goede full-body workout. Daardoor is kanovaren ook nog eens goed voor je hart. Je kunt het kanovaren namelijk vergelijken met een cardiotraining. Zo krijg je dus niet alleen sterkere spieren en een goede conditie, maar blijft ook je hart in topconditie.
De kano is beter geschikt voor langere tochten en wanneer je meer bagage mee wilt nemen. In een kano heb je namelijk vaak meer plek dan in een kajak en hij is stabieler. Daarentegen kun je met een kajak echt op avontuur. Een kajak gaat namelijk sneller en is door de smalle bouw beter geschikt voor de wildere wateren.
Plan je avontuur en ga na hoeveel kilometer je per dag wilt varen. Bij een lage waterstand is 30 kilometer per dag voor de gevorderde peddelaar geen probleem. Echter is het soms fijn om je tijd te nemen. Ga je voor een culinaire lunch in de middag en neem je graag de tijd, plan dan rond de 20 km per dag.
Een goede rolverdeling zorgt letterlijk voor een goede balans in een kano. Degene die voorin zit stuurt en bepaald het ritme. Degene achterin volgt en past zich aan aan de voorste in de kano.
De Sevylor Alameda Premium is uitermate geschikt voor beginners omdat de kano is voorzien van een uitschuifbare vin, waardoor je niet snel zal omslaan. Een ander groot voordeel aan de Sevylor Alameda Premium is dat de kano beschikt over een Easy Inflate System.
Vanaf het water: als u in het water omslaat, draai dan eerst de kajak rechtop zodat die niet te veel water maakt. Zoek uw peddel een maak die goed vast aan de spinnen. U houdt met een hand de zijkant van het kuipzitje vast aan de dichtstbijzijnde rand en met de andere hand aan de andere rand.
Een EHBO-kit, drinken en eten is zo'n beetje de basis voor als je gaat kanoën. De meest voorkomende problemen zijn: splinter, doorn van een braam, zonnebrand, brandnetel, wespensteek. Ook de keuze voor de juiste kleding hoort erbij.
Zorg dat de kano niet kan zinken, dat je spullen droog blijven en dat je kano gesleept kan worden. Draag soepele kleding die niet knelt, weinig of geen vocht opneemt en niet hindert bij zwemmen.
Een open Canadese kano is dus geschikt voor 2 volwassenen, 2 volwassenen en 1 of 2 (kleine) kinderen, of 3 jongeren. Per kano krijgt u 2 peddels mee. Om zelfstandig te mogen kanovaren dient minimaal 1 persoon uit de groep 18 jaar of ouder te zijn.
Uitlopend: Kano's met uitlopende kanten zijn stabieler en verhinderen dat er water in de boot komt tijdens het peddelen. Sommige kanoërs vinden uitlopende kanten minder comfortabel omdat je verder over de rand moet reiken om de peddel in het water te steken.
Kanovaren is een brede sport en bestaat uit veel disciplines, waarvan toervaren de bekendste is. In deze discipline worden veel tochten gevaren. Het leuke is dat je daarbij in je eigen tempo kanokennis en -ervaring kunt opbouwen. Voor een toertocht of een wedstrijd meld je je eerst bij een kanovereniging.
Leg de peddel dwars op de oever en de boot, met de peddelsteel net achter de rand van de kuip. Met één hand houd je de peddel op de kuiprand vast, met de andere hand duw je de peddel omlaag op de kant. Dan stap je voorzichtig in.
In het algemeen wordt met twee vaarders gevaren. De achterste vaarder doet naast de voortstuwing tevens de koerscorrectie. De Canadees-vaarders behoren eigenlijk geknield en met hun zitvlak op een schuin geplaatst zitplankje of bankje te varen. In de praktijk zitten de meeste vaarders rechtop.
Tijdens surfen, kanovaren, suppen of andere watersporten is een zwemvest namelijk niet verplicht. Echter kan het ooit wel meehelpen om ongelukken te voorkomen, aangezien je er in ieder geval beter door blijft drijven. In Nederland is het alleen verplicht om voor iedere opvarende een zwemvest tot beschikking te hebben.
Materiaal en gewicht:
Hierdoor weegt een opblaasbare kano of kajak in de meeste gevallen slechts tussen de 10 en 20 kg. Een harde kano of kajak is vaak gemaakt van verhard kunststof.