De 1.0 en de 1.2 van deze generatie zijn beiden voorzien van een ketting zónder voorgeschreven onderhoud.
Let op: de volgende modellen van Hyundai zijn voorzien van een distributieketting in plaats van een distributieriem: i10: 1.0.
De I10 is geleverd met verschillende motoren: een 1.1 met 49kW of 51kW en deze motor heeft een distributieriem met een vervangingsinterval van 135.000km of 9 jaar (wat het eerste komt). De 1.2 versie heeft een distributieketting. Deze wordt niet preventief vervangen, er is dus geen interval opgegeven.
Distributieriem vervangen Hyundai I10 kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
U vraagt wanneer de distributieketting van uw Hyundai I20 uit 2012 vervangen moet worden. Deze motor is inderdaad voorzien van een distributieketting. Deze ketting moet alleen vervangen worden als er een probleem mee is en kent dus geen vastgestelde vervangingsinterval.
De motor in deze auto heeft een distributieketting. Die is onderhoudsarm, dat wil zeggen dat preventieve vervanging op een vooraf vastgesteld moment niet nodig is, zoals bij een distributieriem wel het geval is.
Distributieriem vervangen Hyundai Atos kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
U heeft een vraag over de distributie van de Hyundai IX35 2.0 I. Hier is sprake van een distributieketting waar ook géén vervangingstermijn voor wordt opgegeven en komt daarom ook niet voor in het onderhoudslijstje.
Distributieriem vervangen Hyundai Tucson kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De meeste Toyota Aygo's hebben een distributieriem. De Toyota Aygo 1.0 benzine heeft in sommige uitvoeringen echter een distributieketting.
In het instructieboekje van de autofabrikant staat aangegeven om de hoeveel kilometer een distributieriem vervangen moet worden. Vaak ligt dit ergens tussen de 100.000 en 150.000 kilometer. Op het dashboard van de meeste moderne auto's wordt aangegeven wanneer de distributieriem aan vervanging toe is.
Distributieriem vervangen Hyundai I20 kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Elke Kia Picanto met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Kia Picanto. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
U vraagt of een Peugeot 107 met motorcode CFA een distributieriem heeft of een ketting. Deze 1.0 50 KW motor CFA (1KR-FE) heeft een distributieketting.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Als een distributieriem of distributieketting knapt, breekt of verspringt zal de timing tussen krukas (zuigers) en nokkenassen (kleppen) niet meer aanwezig zijn waardoor er ernstige schade wordt aangericht.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.