Rechts heeft voorrang Het maakt daarbij niet uit om welk voertuig het gaat. Een fietser die van links komt, moet dus voorrang verlenen aan een auto die van rechts komt. En een auto die van links komt, moet ook voorrang verlenen aan een fietser die van rechts komt.
Fietser of voetganger van 14 jaar of ouder
Is er geen overmacht, dan krijgt de fietser of voetganger altijd minimaal 50% van zijn schade vergoed. Ook al is er sprake van eigen schuld van de fietser of voetganger. In sommige gevallen krijgt de fietser of voetganger bij eigen schuld meer dan 50%.
Bestuurders op de onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op de verharde weg, ook als die bestuurders van links komen. Op een gelijkwaardig kruispunt staat niets aangegeven. Hier gelden de gewone verkeersregels: Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Zo komt hersenletsel, een breuk en ander ernstig letsel vaak voor na een fietsongeluk. Omdat u als fietser extra kwetsbaar in het verkeer bent, is voor de wet een auto altijd schuldig bij een aanrijding met een fietser.
Als fietser ben je ook een bestuurder.Dat betekent dat je verplicht bent om richting aan te geven. Dat doe je door je hand uit te steken. Vergeet daarbij niet eerst over je schouder te kijken om te zien of er geen ander verkeer aankomt.
Rechts heeft voorrang
Het maakt daarbij niet uit om welk voertuig het gaat. Een fietser die van links komt, moet dus voorrang verlenen aan een auto die van rechts komt. En een auto die van links komt, moet ook voorrang verlenen aan een fietser die van rechts komt.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Tegenwoordig vallen fietser volgens de wet onder bestuurders, net als auto's, scooters en alle andere motorvoertuigen. Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt.
Bij een ongeval tussen en fietser en een auto is de aansprakelijkheid goed geregeld, de auto is altijd aansprakelijk, zelfs bij eigen schuld van de fietser.
De bestuurder van de auto is in zijn recht en de fietser niet: De familiale verzekering van de fietser dekt de materiële schade van de automobilist. Als de fietser geen familiale verzekering heeft, moet hij de schade uit eigen zak betalen. Ook de materiële schade aan de fiets is voor de rekening van de fietser.
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
binnen bebouwde kom: minstens 1m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; buiten bebouwde kom: minstens 1,5m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; in een fietsstraat: achter de fietser blijven. Je mag deze dus niet inhalen.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Wettelijke regels uitsteken hand
De vrouw basseert haar vordering op artikel 17 en 18 RVV. Artikel 17 RVV bepaalt dat een afslaande richting aangeeft met een arm. Artikel 18 RVV bepaalt dat de fietser die afslaat, inhalende fietsers voorrang geeft.
De automobilist is 100% aansprakelijk voor de schade aan fiets en fietser. Wanneer de veroorzaker van het ongeval niet bekend is of onverzekerd is, kan de fietser zijn schade vergoed krijgen. De fietser kan dan een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer.
Alle boetes worden volgend jaar iets hoger, maar de snelheidsboete voor fietsers blijft in 2025 gelijk. Rij je niet harder dan 10 km/u te hard, dan mag je 45 euro boete betalen.Is de overtreding meer dan 10 km/u te hard, dan is de snelheidsboete voor fietsers 65 euro.
Inhalen doet u links. Als fietser mag u andere bestuurders rechts inhalen. Blijf bij het inhalen van andere bestuurders (dus niet fietsers) zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg.
U moet mogelijk rechts richting aangeven om aan te geven dat u de rotonde niet verlaat. Dus wanneer een fietser rechtsaf slaat op een rotonde, moet hij op de linkerbaan blijven terwijl hij afslagen aan zijn linkerzijde passeert en hopen dat hij door zijn rechterarm uit te steken terwijl hij het pad van uitgaande voertuigen kruist, op de een of andere manier een botsing kan vermijden .
Aan een fietsoversteekplaats hebben fietsers geen voorrang
Autobestuurders moeten een oversteekplaats voor fietsers altijd met de nodige voorzichtigheid naderen, maar een fietser heeft er geen voorrang, ook niet als hij aanstalten maakt om over te steken.
Waarom hoeft een fietser geen auto schade te vergoeden? De fietser wordt in het verkeer gezien als een zwakkere bestuurder, waardoor hij of zij in de meeste gevallen niet aansprakelijk is.
Verplicht als het veilig kan
Zo staat het in het verkeersregelement. De voorwaarde is wel dat je altijd veilig moet kunnen blijven rijden en sturen. Voor fietsers betekent dat concreet, dat ze hun arm moeten uisteken voor ze links of rechts afslaan, voor ze een andere fietsers inhalen of voor ze willen uitwijken.
Ondanks de conclusie dat fietsers uit de voorrang veiliger zijn op rotondes met vrijliggende fietspaden, dan in de voorrang, beveelt CROW aan om fietsers binnen de bebouwde kom op vrijliggende fietspaden op rotondes wel in de voorrang te laten en buiten de bebouwde kom niet [36].
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.