Vrijwel alle fietsbanden zijn voorzien van een looprichting, wat betekent dat de fietsband maar op één manier gemonteerd zou moeten worden. Als je de fietsband achterstevoren monteert, zal deze sneller slijten en ontstaat er een hogere rolweerstand.
Tijdens het rijden moet het wiel in de richting van de pijl draaien. Bij oudere banden is de aanduiding "DRIVE". Op sommige MTB-banden vind je een "FRONT"- en een "REAR"-pijl. De "FRONT"-pijl geeft de aanbevolen draairichting voor het voorwiel aan en de "REAR"-pijl voor het achterwiel.
De draairichting van een band is voor veel banden pas bepaald wanneer deze voor de eerste keer onder 'n auto zijn gemonteerd. Echter, er bestaan ook banden met een voorgeschreven draairichting, die op de zijkant is aangegeven door een pijl met de tekst 'rotation'.
Antwoord van Jos. U geeft aan dat één band regelmatig bijgepompt moet worden om vervolgens na dagen ineens weer gedeeltelijk leeg te zijn. Dan moet er toch sprake zijn van een lekkage. Dat kan uiteraard een spijker of schroef zijn maar lekkage van het ventiel of de aansluiting daarvan op de velg is ook een optie.
Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost. Soms word een bobbel ook veroorzaakt doordat de band een stukje dubbel zit. In dit geval leeg laten lopen, goed plaatsen en weer goed stevig oppompen.
Maar rubber is flexibel en kan worden opgeblazen en uitgerekt als een ballon. Dat is ook precies wat er gebeurt: de druk in de band drukt het rubber verder naar buiten en blaast deze op als een ballon: de bobbel of uitstulping.
Om dit probleem op te lossen, is het heel eenvoudig: voeg druk toe en de band zal zichzelf zetten . LET OP: Het is verplicht om de maximale druk die door de banden- en velgfabrikanten wordt aanbevolen, niet te overschrijden. Beide staan op de banden en velgen aangegeven.
Over het algemeen kunnen goede fietsbanden tussen de 2000 en 5000 kilometer meegaan. Het is essentieel om de banden regelmatig te controleren op scheurtjes en andere tekenen van slijtage, en de bandenspanning te controleren, om te voorkomen dat je onverwachts met een lekke band komt te zitten.
Concluderend kan gesteld worden dat het mysterie van de oorzaak van het verlies van lucht in banden, zelfs zonder zichtbare gaten, toegeschreven kan worden aan verschillende factoren, waaronder temperatuurschommelingen, permeatie, ventielproblemen, schade aan de wielen en lekke banden .
Hoe vaak je jouw fietsbanden moet oppompen, hangt af van je gebruik. Hoe meer je fietst, hoe sneller de bandenspanning afneemt en je banden zacht zullen worden. Maar als je dan regelmatig je banden oppompt, is er niets aan de hand. Als richtlijn kun je om de twee maanden aanhouden.
De juiste draairichting wordt aangegeven op de zijkant van de band. Staat er 'outside' op je band? Dan zijn je banden niet draairichting gebonden.
MANIEREN OM EEN RIEM TE DRAGEN
Mannen dragen doorgaans een riem tegen de klok in, van links naar rechts , waarbij het uiteinde van de riem door de gesp gaat en eindigt aan de linkerkant van de rits. Een linkshandige man kan echter zijn riem met de klok mee dragen, van rechts naar links, vanwege zijn dominante hand.
1) Het loopvlak
In deze rubberlaag worden groeven aangebracht (het profiel) om het water af te kunnen voeren, dat tijdens het rijden “klem komt te zitten” tussen het wegdek en de band. Het profiel van een band dient dus voor de afvoer van water op het wegdek.
Voor iemand met een loopvlak, ja. Het loopvlak is ontworpen om water af te voeren. Banden hebben meestal een 'draairichting' als het achteruitrijden van de banden waterafvoer verhindert .
Verwijder de binnenband zodra de helft van de buitenband over de velg hangt. Controleer de buitenband met je vingers op steentjes, glas of andere scherpe voorwerpen. Pomp de binnenband zacht op en druk deze in de buitenband. Plaats met je handen de buitenband weer om de velg, eventueel met een bandenwipper als hefboom.
Bij gebruik moet de band in de richting van de pijl lopen . Oudere banden hebben de markering "DRIVE", maar dit heeft dezelfde betekenis. Veel MTB-banden zijn gemarkeerd met een "FRONT" en een "REAR"-pijl.
Dit proces heet diffusie. Hoe hoger de druk en hoe lager het volume, hoe sneller de band druk verliest . Zelfs met dezelfde hoeveelheid lucht die door het rubber gaat, is het effect significanter vanwege het lagere volume. Gemiddeld verliezen banden 1-2 psi per dag.
Knijp in de zijwanden van de band met je duim en vingers. Als de band te zacht aanvoelt en gemakkelijk samendrukt, is deze waarschijnlijk te weinig opgepompt. Als de band te hard aanvoelt en weinig meegeeft, is deze mogelijk te veel opgepompt.
Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro. Na problemen met de band komen problemen met de ketting het vaakst voor.
De gemiddelde levensduur van een fietsband, of het nu een raceband of een mountainbikeband is, is 3.000-4.000 mijl . Dat gezegd hebbende, zijn er tekenen van vervanging die veel belangrijker zijn dan het aantal kilometers dat u rijdt, zoals geen beschikbaar loopvlak, slijtage, scheuren in het rubber, sneden in de zijwand en slechte prestaties.
Stadsfietsbanden: Deze banden zijn over het algemeen goedkoper en kunnen variëren van €10 tot €30, afhankelijk van het merk en de kwaliteit. Racefietsbanden: Deze zijn meestal duurder vanwege hun speciale ontwerp voor snelheid en prestaties. Ze kunnen variëren van €20 tot €60.
Het wiebelen van het fietswiel is een veelvoorkomend probleem dat de stabiliteit en besturing kan beïnvloeden, waardoor ritten onveilig worden. Het treedt op wanneer het wiel zijwaarts beweegt, vaak als gevolg van een onnauwkeurig wiel, losse lagers of beschadigde naven . Het is essentieel om de oorzaak snel te identificeren om verdere schade of ongelukken te voorkomen.
Stop meteen met fietsen. Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan.
Met een kleine tijdsinvestering en een beetje concentratie kan het repareren van een krom fietswiel een eenvoudige klus zijn die u zelf kunt uitvoeren zodra het wiel beschadigd is , zonder dat u dure professionele hulp nodig hebt.