Elke Citroen C3 met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Citroen C3. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
Citroen C3 1.4 VTi 72 kW = Distributieketting, controle na 10 jaar en eventueel vervangen. Citroen C3 1.2 THP 81 kW = 175 000 Kilometer of maximaal 10 jaar. Citroen C3 1.6 VTi 88 kW = Distributieketting, controle na 10 jaar en eventueel vervangen.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Ervaring met Citroen C3 Pure Tech 110: Geen problemen met de auto. Je kunt er heerlijk relaxed en comfortabel (vering en geluid) mee rijden en je hebt altijd ruim voldoende vermogen, ook op de snelweg. De stoelen (Ambiance Hype Colorado) zitten fijn, ook als je lange afstanden rijdt.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat vindt de Wegenwacht? De Citroën C3 wordt relatief vaak geplaagd door kleine mankementen. Bijzonder is de ruitensproeier die water lekt in één van de injectoren, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. De centrale vergrendeling werkt soms niet door een storing in één deur.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Distributieriem vervangen Citroen C3 kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Als een distributieriem of distributieketting knapt, breekt of verspringt zal de timing tussen krukas (zuigers) en nokkenassen (kleppen) niet meer aanwezig zijn waardoor er ernstige schade wordt aangericht.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Twee van de beste en meest gewilde auto's van het moment komen uit Zuid-Korea: de Hyundai Kona en Kia Niro zijn, zeker in het geval van de volledig elektrische versies, niet aan te slepen. Beide compacte semi-terreinwagens blinken uit in hun gebruiksgemak, kostenplaatjes en betrouwbaarheid.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
De meeste Toyota Aygo's hebben een distributieriem. De Toyota Aygo 1.0 benzine heeft in sommige uitvoeringen echter een distributieketting.
U vraagt naar de vervangingsinterval van de distributieketting van uw Citroën C1 uit 2009. Deze motor is voorzien van een distributieketting en kent geen vaste vervangingsinterval.