En een trambestuurder moet voetgangers voor laten gaan bij een zebrapad. Voor de bus gelden over het algemeen dezelfde regels als voor alle andere bestuurders. Uitzondering hierop is als een bus wegrijdt bij een halte binnen de bebouwde kom.
Dit is opgenomen in de wet waar een zebrapad een voetgangersoversteekplaats (VOP) wordt genoemd. In de wet staat dat bestuurders van een auto, scooter of ander motorvoertuig een voetganger voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. Hetzelfde geldt voor fietsers. Maar ook een zebrapad zelf is aan regels verbonden.
Het is belangrijk om te weten dat deze voorrangsregel geldt voor alle bussen die een bushalte verlaten binnen de bebouwde kom. Dit betekent dat het niet uitmaakt of het een stadsbus, streekbus of een touringcar is; als de bus aangeeft dat hij de weg op wil rijden, moet jij voorrang verlenen.
Als automobilist moet je in beginsel voorrang verlenen aan een busbestuurder die in de bebouwde kom zijn halteplaats verlaat. Je moet vertragen en -zo nodig- stoppen. Die voorrang is echter niet absoluut. De busbestuurder moet zijn richtingsaanwijzer tijdig aansteken.
Het zebrapad, ook wel een voetgangersoversteekplaats (VOP) genoemd, heeft een juridische status: bestuurders zijn daar verplicht voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig voor te laten gaan. Het zebrapad vormt een onmisbaar element in looproutes van voetgangers.
Bestuurders moeten voetgangers op of voor een zebrapad die op punt staan over te steken, voor laten gaan. Is er geen oversteekplaats, dan zijn bestuurders niet verplicht je voor te laten gaan. Uitzondering hierop zijn blinden en slechtzienden met een blindengeleidestok en personen die zich moeilijk voortbewegen.
Buiten de bebouwde kom is bij het invoegen van een bus simpelweg sprake van een bijzondere manoeuvre of verrichting, ook als hij net bij een halte is weggereden. En bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, hebben geen recht op voorrang.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg.
Ligt zo'n bushalte in de middenstrook van de weg (dat is vooral in bepaalde steden van belang), dan mag je een bus aan de rechterzijde voorbijrijden. Maar als er passagiers in- en uitstappen, dan moet je ze wel de ruimte geven.
Wanneer heeft een tram geen voorrang? De tram moet zich aan de regels houden en dat betekent: Zijn er verkeerstekens (haaientanden, zebrapad) of verkeerslichten, dan moet een tram ook voorrang verlenen of verkeer voor laten gaan.
Als een bus binnen de bebouwde kom aangeeft een bushalte te willen verlaten, dan heeft de bus voorrang op het overige verkeer. Wees alert op in- en uitstappende passagiers bij een bus.
Als de buschauffeur een halteplaats verlaat die gelegen is binnen de bebouwde kom, dan moet je inderdaad voorrang verlenen aan de bus. Hiervoor is wel vereist dat de busbestuurder via zijn richtingaanwijzer te kennen gaf dat hij de halte zou verlaten.
Als u binnen twintig meter afstand van een zebrapad bent, moet u dat gebruiken om de straat over te steken. Voor u de straat oversteekt, moet u er zeker van zijn dat er geen verkeer aankomt of dat u veilig kunt oversteken zonder het verkeer nodeloos te hinderen.
Re: Links ingehaald worden tijdens afslaan
TS mag niet afslaan als TS wordt ingehaald en de andere partij mag niet inhalen omdat TS te kennen heeft gegeven af te willen slaan. Als de andere partij het gooit op bijvoorbeeld het niet werken of niet gebruiken van een richtingaanwijzer zal de schade gedeeld worden.
Om in het Verenigd Koninkrijk wettelijk in overeenstemming te zijn, moet elke zebrapad zijn uitgerust met twee Belisha-bakens . In gevallen waarin er een verkeerseiland of middenberm in de weg is, kan de verkeersautoriteit ervoor kiezen om één of meer bakens centraal te plaatsen.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Geef je geen voorrang aan een voetganger op een zebrapad, of aan een persoon die slecht ter been of blind is? Dat kun je veel geld kosten. Namelijk € 450 (2025) Ook voor geen voorrang geven aan voetgangers waar dat wel zou moeten kun je een boete krijgen. Dat kost je € 350 (2025) exclusief administratiekosten.
De basisvoorrangsregel voor alle kruispunten is: verkeer van rechts heeft voorrang. Op een T-splitsing, viertakskruising, verkeersplein, rotonde: overal. Ténzij voorrangsborden en -tekens een andere situatie schetsen.
Het erf is een plek voor kinderen, voetgangers en fietsers. Zij mogen het erf over de volle breedte gebruiken. Wanneer je het erf verlaat moet je voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers.
Stel dat er 3 auto's aankomen bij een gelijkwaardig kruispunt. Auto 1 wilt rechtdoor. Auto 2 komt voor auto 1 vanaf rechts en slaat links af. Auto 3 komt voor auto 1 vanaf voor en komt voor auto 2 vanaf rechts.
Auto en bus moeten allebei voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde, maar wanneer ze op dezelfde rijbaan rijden (één rijstrook voor alle verkeer en één voor de bus); heeft de auto geen voorrang op de bus of andersom. Om veiligheidsredenen kunnen de auto en de bus niet tegelijkertijd de rotonde oprijden.
Op een zebrapad heeft een voetganger altijd voorrang.
En dit is niet alleen als ze er al op lopen, maar ook als ze laten zien dat ze willen oversteken..
Op een zebrapad heeft een voetganger altijd voorrang, niet alleen als je op het zebrapad loopt, maar ook als je aangeeft te willen oversteken.
Voorrang voetganger op een rotonde
Als de automobilist een rotonde wil oprijden en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden.