Alle modellen van BMW zijn voorzien van een distributieketting welke in theorie onderhoudsvrij zou moeten zijn. In de praktijk zijn er echter regelmatig problemen mee. In de meeste gevallen rekt de ketting uit waardoor de timing van de motor niet meer goed is.
Regelmatig komen in onze werkplaats BMW's binnen voor het vervangen van de distributieketting (o.a. 116i, 118i, 120i, M135i, M140i, 220i, 316i, 318i, 320i, 325i, 330i, M340i, 520i, 523i, 525i, 528i, 530i) vanaf bouwjaren 1998 t/m heden.
Distributieketting vervangen BMW 1 Serie kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De BMW N20B20, B48 en B38 benzinemotoren kennen een probleem met de distributieketting! Motoren van dit type staan er namelijk om bekend, dat er al na ca. 50.000 km problemen ontstaan met de distributieketting.
In de motor van uw BMW zit een distributieketting die de nokkenas(sen) en de krukas met elkaar verbindt. De belangrijkste functie van de ketting is het bedienen van de in- en uitlaatkleppen tijdens de slagcyclus van de zuigers. De zuigers in werking gesteld door verbranding in de motor.
CONCLUSIE. De nieuwe BMW 1 Serie is de best rijdende auto in zijn klasse: vooral de kwaliteit van de besturing en de wegligging zijn ongeëvenaard. Hij kan de achterwielaandrijving gemakkelijk missen.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De BMW 1-serie is zeer betrouwbaar, mits die niet mishandeld is. Daarin schuilt een zeker risico. Veel zogenaamd sportieve rijders stellen de techniek zwaar op de proef. Kijk dus goed uit of de auto netjes is behandeld en tijdig, deskundig onderhoud heeft gehad.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
110 pk. We testen de BMW 116i – het basismodel met een 109 pk sterke driecilinder. Hij neemt het op tegen de Golf en de Leon met 110 pk. Die beschikken over de 1.0 eTSI-motor, een driecilinder met turbo én mild hybrid-ondersteuning.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Waar moet je op letten
In dat geval kan het zijn dat je vrij snel je remblokken, remschijven en schokdempers moet vervangen. Daarnaast kent de eerste generatie nog wel eens problemen met de distributieketting. De spanner die daarop zit is vrij zwak en dat kan er voor gaan zorgen dat de motor minder goed loopt.
Net als bij bijvoorbeeld een autospuiterij is ook de grootte van uw BMW 1 Serie van belang. Grotere BMW 1 Serie hebben namelijk meer motorolie en vloeistoffen nodig waardoor de prijs ook hoger valt. De gemiddelde kosten van een kleine beurt komen uit op een bedrag van €110,-.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
BMW levert de 1 Serie in ons land voorlopig met 2 benzine- en 3 dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 116- tot 306 pk. Voor onze testauto - mét automaat - geven de Duitsers een verbruikscijfer op van 1 op 18,9. In de dagelijkse praktijk schopten wij het tot een score van 1 op 11,8.
Tot de meest betrouwbare BMW modellen behoren de E36 uit de jaren 1990 en de E46 uit de periode 1997-2006, waarvan de materialen en kogelvrije motoren langer meegaan dan die van veel nieuwe auto's vandaag de dag. De F30 is een van de betrouwbaardere nieuwere modellen.
Hoeveel Kilometer Kan Een BMW Rijden? Een BMW met benzinemotor kan maximaal 509.697 kilometer rijden. Een BMW met een dieselmotor kan maximaal 568.708 kilometer rijden. De meeste BMW's zullen maximaal tussen de 350.000 en 450.000 kilometer afleggen afhankelijk van staat van onderhoud en het model.