Birò is volledig elektrisch en verkrijgbaar met een vaste (100km) of uitneembare (55km) accu. Laden doe je via het normale stopcontact en indien gewenst optioneel bij een laadpaal.
De Birò ziet er uit als een kruising tussen een golfkarretje en de (vooral onder ouderen) populaire Canta. Het grootste voordeel van het hippe voertuig: je mag overal gratis parkeren. De Birò valt namelijk in de categorie invalidevervoersmiddelen, wat betekent dat je 'm zelfs op de stoep mag zetten.
Voor het besturen van een Birò dien je minimaal 16 jaar oud te zijn en in het bezit van een geldig scooterrijbewijs.
Behoefte aan meer snelheid? Met een topsnelheid van 60 km/u ook buiten de drukke stad snel van A naar B. Birò Bolt Set is optioneel verkrijgbaar op zowel Birò Urban als Birò Limited Edition.
Je rijdt al een Birò vanaf € 14.995,- incl. 21% btw.
Een Birò kopen kan, een Birò leasen kan en een Birò huren kan ook. Dan hoef je alleen te betalen voor de periode dat je het voertuig gebruikt hebt. Voor de Birò prijs hoef je het rijden en proberen van het wagentje dan al helemaal niet meer te laten. Een Birò tweedehands aanschaffen is ook altijd nog een optie.
De Birò is officieel voor 2 personen, maar dan moet je wel veel van elkaar houden. 'Ritje maken?
Birobezitters mogen met die vergunning overal in de stad parkeren en niet alleen in hun eigen buurt. Maar daarvoor moet de Biro wel zoveel mogelijk de plaats van bestaande auto's innemen.
Birò is dé slimme, compacte elektrische City Car. Ontworpen om een bijdrage te leveren aan een leefbare en duurzame stad en het perfecte alternatief voor de auto. Door de compacte afmetingen verplaats jij je efficiënt door het drukke stadsverkeer.
Geen rijbewijs
Een Canta is een gesloten gehandicaptenvoertuig. Voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig is geen rijbewijs nodig. In beginsel moet de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig wat sneller kan rijden dan 10 km/u minimaal 16 jaar oud te zijn.
23 januari 2019 - De Birò is een brommobiel-achtig autootje dat voor vele doeleinden geschikt is en steeds meer gezien wordt op de openbare weg.
Prijzen voor compacte elektrische gezinsauto's liggen tussen de € 30.000 en € 40.000. Het voordeel is niet alleen dat je voor dit extra geld extra ruimte koopt, maar ook een accupakket met betere prestaties.
Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat. Daar is zelfs een woord voor: laadpaalklever.
De gemeente Amsterdam werkt voor het plaatsen en beheren van laadpalen samen met Vattenfall. Om deze reden zie je bijna alleen maar Vattenfall laadpalen door de stad verdeeld. Je betaalt op deze laadpalen in Amsterdam standaard het vaste tarief van € 0,34 / kWh voor regulier laden.
Vooral in de rijkere Amsterdamse stadsdelen Centrum en Zuid zijn Biro's populair, want er hangt een flink prijskaartje aan: ze zijn er vanaf zo'n 13.500 euro. De lithiumaccu maakt het wagentje duur. Ze zijn gewild bij bijvoorbeeld makelaars, en bij de groep van 35 tot 55 jaar.
BIRÒ Waar komt de Birò vandaan? Birò is bedacht door Matteo Maestri en ontworpen om een bijdrage te leveren aan een duurzame en leefbare stad. Het is een Italiaans product en wordt geproduceerd door de firma Estrima.
U kunt uw voertuig opladen met een gewoon 220V of 230 V stopcontact, indien deze geaard is. Bij een normaal stopcontact van 220 volt kost het opladen van een accu tussen de 6 en 9 uur, afhankelijk van het model. Op aanvraag kunnen wij ook een adapter leveren waarmee u ook aan openbare laadpalen op kan laden.
Van de drie genoemden zijn de Canta en de MAX Mobiel de voertuigen waar je geen rijbewijs voor nodig hebt. Voor het besturen van de brommobiel moet je minimaal een brommerrijbewijs hebben.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.