Injectoren spelen een essentiële rol bij moderne benzinemotoren. Ze zorgen voor vermogen, een gunstig brandstofverbruik en voor lage emissies. Niet goed werkende injectoren kunnen tot serieuze motorschade leiden. Daarom moeten niet goed functionerende injectoren vervangen worden.
De brandstofdruk wordt verzorgd door de brandstofpomp in de tank. Bij multipoint injectie (dit wordt later op de pagina beschreven) heeft iedere cilinder een eigen injector. Deze injector zit in het inlaatspruitstuk bevestigd en spuit voordat de klep opent al brandstof in met een druk van maximaal 6 bar.
Een verstuiver is er voor de inspuiting van brandstof in jouw auto. Onder hoge druk wordt precies op het juiste moment de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinder gespoten. Je begrijpt dat een lekkende verstuiver dit proces niet ten goede komt. Door de lekkende verstuiver wordt het proces van verbranding verstoord.
Hoe werkt directe benzine inspuiting
Benzinemotoren zuigen een mengsel van benzine en lucht in een cilinder, comprimeren dit mengsel met behulp van een zuiger en ontsteken het met een vonk, waarna de explosie de zuiger naar beneden duwt.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
Over het algemeen liggen de kosten voor het passende vervangingsonderdeel tussen de 100 en 340 euro per stuk. Het arbeidsloon voor twee uur werk komt daar nog eens bovenop in geval van installatie door de garage. Totale kosten voor vervanging liggen dan tussen de 200 en 450 euro.
Een van de grote verschillen tussen een carburateur en injectie is dat injectie een brandstofpomp nodig heeft om de cilinder van brandstof te voorzien. De brandstofpomp kun je zien als het hart van je injectiesysteem, deze zorgt er voor dat de brandstof met de juiste druk richting de injectoren gaat.
Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in. Dit mengel van benzine en lucht wordt door diverse sensoren in de motor bepaald en door de ECU vertaald in een optimaal mengsel.
Verzopen motor komt niet voor met injectie.
Hier vindt u nuttige basiskennis en belangrijke tips over het thema verstuivers respectievelijk injectoren bij voertuigen. Injectoren wijzen aan elke cilinder de benodigde hoeveelheid brandstof toe en verstuiven deze tegelijkertijd, zodat deze optimaal in de verbrandingsruimte kan verbranden.
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
Oplossing. In het geval u last heeft van vervuilde injectoren is het raadzaam Speed Cleaner op een hoge concentratie toe te voegen. Voeg 1 bus speed cleaner toe op 20 liter brandstof en rij hiermee 30km. Binnen deze 30km heeft uw motor genoeg tijd om op temperatuur te komen en goed te reinigen.
Elke injector wordt eerst getest volgens specificaties (brandstofdruk) gelijk aan uw voertuig, waarbij testwaarden worden genoteerd. Vervolgens vindt, waar nodig, een ultrasoon reiniging plaats, waarna opnieuw getest wordt en ook de nieuwe waarden worden genoteerd.
Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waarin de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terechtkomt, in plaats van in een luchtstroom door een carburateur. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.
Er rijden namelijk ook injectie scooters rond die zelfs 1 op 55 tot 1 op 60 halen. De nieuwe Vespa scooters hebben bijvoorbeeld injectie, maar ook de Honda NSC50R, de Honda Vision, de Piaggio Liberty S, de Kymco New Sento en de Yamaha Neo 4.
Het schoonmaken van de grasmaaier carburateur is erg belangrijk. Vaak ontstaan motorstoringen door een probleem met de carburateur. Daarom noemen ze de carburateur ook wel het zenuwstelsel van de grasmaaier. De carburateur haalt benzine uit de tank en vermengt dit met lucht.
Op een benzinemotor zorgt een carburateur of elektronische injectie ervoor dat de motor brandstof krijgt in precies de juiste hoeveelheid. Een dieselmotor heeft altijd injectie en een elektromotor heeft toevoer van stroom. Carburateurs komen op auto's eigenlijk niet meer voor.
De Vespa iGet/Injectie heeft dit ook. Omdat de carburateur blok en injectie blok dezelfde formaten hebben, kan er dus een andere carterkap op van eentje MET kickstart. Dus kijk op marktplaats.nl of bij je lokale dealer en haal een nieuwe/gebruikte carterkap met kickstart.
Een injectie scooter kun je niet verzuipen, tenzij je een elektrische carburateur hebt. Mocht je de brommer of scooter niet aan de praat krijgen? Dan kun je hem altijd bij ons langsbrengen voor reparatie (wanneer je vlak in de buurt woont), of hem laten ophalen en terugbrengen.
De functie van de injectoren is het zorgen voor een juist vermogen, lage emissies en een laag brandstofverbruik. Na enige periode kan een injector defect gaan. Het gevolg is dat de injector een te grote hoeveelheid, te weinig of op een verkeerd moment brandstof inspuit.
Opnieuw inleren van de verstuiver
Om aan de strenge emissie-eisen te voldoen kennen verstuivers bij motoren vanaf Euro-IV / Stage4-b vaak een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor-ECU het gedrag van deze verstuiver en past de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden.