Een bedrijf dat juist een smal assortiment aanbiedt noemen we ook wel een speciaalzaak of specialist. Denk aan een warme bakker, die zich specifiek richt op de verkoop van brood en banket, of een electronicaketen die is gespecialiseerd in computers.
Breedte van het assortiment
Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één, productgroepen. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten. Bijvoorbeeld Wehkamp heeft een zeer ruime selectie aan verschillende productgroepen.
Wanneer gesproken wordt over een breed productassortiment betekent dit dus dat het veel verschillende productgroepen heeft. Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één productgroep. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten.
Diep assortiment is een term die voornamelijk gebruikt wordt in de retail. Het duidt op een productassortiment waarbij er een ruime keuze bestaat in gelijksoortige artikelen. Naast diepte is breedte ook een factor die van toepassing zal zijn op het aanbod.
Een winkel met een smal assortiment specialiseert zich doorgaans in één of enkele productgroepen, zoals een levensmiddelenspeciaalzaak of een juwelier. Met de diepte van een assortiment wordt de mate van volledigheid van het productaanbod binnen een bepaalde categorie bedoeld.
Jumbo heeft meer dan 32.000 verschillende artikelen! Toch kan het ook bij Jumbo gebeuren dat ze een product dat jij graag wilt kopen niet hebben.
De hoogte van een assortiment geeft aan wat de gemiddelde prijs is van alle producten binnen een bepaalde productcategorie. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde prijs van alle verschillende soorten brood in een supermarkt. Dat geeft aan wat de hoogte is van een assortiment.
Een assortimentsgroep is een groep van vergelijkbare productgroepen. Oftewel, alle producten uit een assortimentsgroep, vervullen dezelfde behoefte die een klant kan hebben. Bijvoorbeeld in de assortimentsgroep smartphones, zijn de productgroepen iPhone, Samsung en Huawei.
keuze, sortering, collectie, warenvoorraad, sortiment. als synoniem van een ander trefwoord: aanbod (zn) : diversiteit, keuze, voorraad, assortiment, keus, spectrum, keur, scala, variëteit, verscheidenheid.
Productklasse, ook wel productcategorie genoemd, staat voor een groep producten die in een gelijksoortige behoefte voorziet.
Een breed assortiment betekent dat een winkel of aanbieder een grote variatie aan producten uit verschillende categorieën aanbiedt. Denk aan een warenhuis zoals Bijenkorf. Hier vind je uiteenlopende producten zoals mode, cosmetica, woonaccessoires, boeken en elektronica.
Een productassortiment verwijst naar variaties van een enkel product die worden gemaakt om soortgelijke maar toch duidelijk verschillende producten te creëren . Elke versie van het product is ontworpen om een ander marktsegment aan te trekken met de bedoeling om de verkoop te maximaliseren en de klantenkring op te bouwen.
Een diep assortiment betekent dat er van één product veel varianten leverbaar zijn. Dit is een kenmerk van winkels naast breed, lang en consistent. Met name grote winkels of gespecialiseerde winkels scoren hoog op diepte wat als onderscheidend kenmerk kan worden gebruikt in marketing.
Productassortiment verwijst naar de mix van items die een bedrijf of retailer verkoopt aan klanten, inclusief de categorieën van producten en de soorten producten binnen elke categorie . Het is belangrijk om productinformatie bij deze producten op te nemen (productinformatie betekent data en content zoals tekst of afbeeldingen).
Het assortiment van een winkel kun je indelen in verschillende artikelgroepen. Een artikelgroep is een groep artikelen die bij elkaar horen.
Assortiment staat voor de producten of diensten die een leverancier klanten aanbiedt voor verkoop. Er is onderscheid te maken tussen bedrijven die een ruim assortiment aanbieden of juist een beperkt aantal artikelen selecteren. Daarnaast zijn er fysieke producten, digitale producten en diensten die verleend worden.
Het kern- en randassortiment
Het kernassortiment zijn die artikelen die standaard zijn in een bepaalde branche. Dit omvat alle artikelen die een klant van een winkel verwacht, inclusief artikelen die mogelijk minder winstgevend zijn voor de winkel.
Een diep assortiment omvat niet alleen een brede selectie van producten, maar ook een diepte in de voorraad per product. Dit betekent dat bedrijven niet alleen verschillende items aanbieden binnen een categorie, maar ook voldoende voorraad hebben van elk item om aan de vraag te voldoen.
In februari 2010 werd er een begin gemaakt met het ombouwen van de eerste Super de Boer-winkels naar Jumbo.
Albert Heijn is al jaren de grootste qua marktaandeel. Van 2007 tot 2017 groeide het marktaandeel jaarlijks maar het merk moest in 2018 voor het eerst inleveren terwijl Jumbo groeit. Eind 2018 is het marktaandeel van Albert Heijn 34,7%, meer dan een half procent minder dan het jaar ervoor.
Jumbo salaris 14 jaar: Rond de €4,00 per uur voor lichte werkzaamheden zoals vakken vullen. Jumbo salaris 15 jaar: Gemiddeld €4,99 per uur voor basistaken. Jumbo salaris 16 jaar: Ongeveer €5,74 per uur. Jongeren van 16 mogen complexere taken uitvoeren.