Het zelfstandig regelen van het verkeer op een kruispunt voor alle rijrichtingen is geen taak voor de evenementenverkeersregelaar, maar voor beroepsverkeersregelaars, politie en marechaussee.
Iedereen is verplicht de aanwijzingen van een verkeersregelaar op te volgen, maar deze heeft niet dezelfde bevoegdheden als een politieagent. Een verkeersregelaar mag bijvoorbeeld geen boete uitschrijven.
De wegbeheerder die verkeersregelaars op zijn wegen inzet of laat inzetten is in principe verantwoordelijk voor de wijze van regelen door deze verkeersregelaars. Maar tijdens het evenement voeren evenementenverkeersregelaars hun taak uit onder toezicht van de politie.
Organisaties die een evenement willen organiseren waarvoor verkeersregelaars worden vereist door de vergunningverlener (vaak een gemeente) moeten een verkeersplan aanbieden, met de inzet van deze evenementenverkeersregelaars. De vrijwilligers moeten vervolgens worden aangemeld voor de instructie.
De gemeente vereist de inzet van verkeersregelaars voor bepaalde (soorten) evenementen. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de SVNL. De gemeente waar het evenement is stelt de verkeersregelaars aan. De gemeente stelt alleen verkeersregelaars aan die een online instructie volgen.
Een verkeersregelaar is geen opsporingsambtenaar. Dat betekent dat hij of zij geen boete uit kan schrijven. Wel kan hij aangifte doen bij de politie als jij de aanwijzing niet opvolgt. Daar kun je dan achteraf wél een boete van krijgen.
Een Verkeersregelaar in Nederland verdient gemiddeld € 2.240 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.905 (laag) tot € 2.580 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
Het is moeilijk om te achterhalen hoeveel verkeersregelaars er precies zijn. Rijkswaterstaat geeft passen af aan de beroepsgroep en schat dat er sinds 2009 een toename is van zo'n 60 procent. Daarmee waren er in 2017 zo'n 77.000 evenementenverkeersregelaars en 2600 beroepsverkeersregelaars.
Een verkeersregelaar is af en toe nodig vooral wanneer de verkeerslichten niet werken. Hoe herken je een verkeersregelaar? Een verkeersregelaar draagt een gele jas. Maar de onderkant van zijn jas is oranje en hierop heb je een reflecterende driehoek.
Deze aanstelling is één jaar geldig, een evenementenverkeersregelaar hoeft dus niet voor elk evenement de e-learning te volgen. de gemeente geeft voordat het evenement plaatsvindt een aanstellingsbesluit uit, waarop de namen van de evenementenverkeersregelaars staan die tijdens het evenement worden ingezet.
Deze aanstelling geldt voor de duur van maximaal een jaar. Omdat je als verkeersregelaar door de gemeente waar het evenement plaatsvindt wordt aangesteld, mag je echter alleen in die gemeente het verkeer regelen.
Dan ga je naar huis met een getuigschrift met waarmerk van de politie. Dat dien je in bij de gemeente of het ministerie van Infrastructuur en Milieu waar je je aanstelling tot verkeersregelaar kunt aanvragen. Evenementenverkeersregelaars leggen online een toets af.
Een evenementenverkeersregelaar kan alleen worden ingezet voor eenvoudige verkeersregelende taken zoals een stopteken bij een oversteekplaats tijdens de avondvierdaagse of het wijzen van bestuurders naar de bestemde parkeerplaats.
Artikel 83. Weggebruikers zijn ook verplicht te stoppen als het stopteken wordt getoond wordt dat bestaat uit een rode lamp of op een aangebrachte lichtbak aan een voertuig van de politie of weginspecteurs die werken bij Rijkswaterstaat. Op deze lichtbak staan dan de woorden “stop” of “stop politie”.
Wie bepaalt het aantal verkeersregelaars per evenement? In overleg met de politie bepaalt de gemeente hoeveel verkeersregelaars ingezet moeten worden. Het aantal is afhankelijk van locatie en route. Gemeente en politie kijken daarbij ook naar het door u opgestelde draaiboek.
Het algemene stopteken is de rechterarm in de hoogte met de handpalm zichtbaar. Het is de bedoeling dat verkeersregelaars de uniforme tekens gebruiken zoals voorgeschreven om misverstanden en welles-nietes bij de verkeersdeelnemers te voorkomen.
Met een aanstelling is de beroepsverkeersregelaar of transportbegeleider officieel bevoegd om beroepsmatig verkeersregelende werkzaamheden uit te voeren. Een geldige aanstelling kan men aantonen met de Aanstellingspas.
De opleiding tot erkend verkeersregelaar duurt twee dagen. Dit is inclusief de examens. Eén dag theoriecursus met aansluitend het theorie-examen, één dag praktijkcursus met aansluitend het praktijkexamen. De cursusdata zijn in overleg met u vast te stellen.
Mooie tekst: vrije richtingen. Wat wordt daar mee bedoelt? Vrij eenvoudig, dit is een stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van links of rechts naderen. Het verkeer dat de verkeersregelaar van voor of achter nadert mag doorgaan.
In het verkeer gaan aanwijzingen van een daartoe bevoegd persoon boven verkeersregels en verkeerstekens. Aanwijzingen kunnen ook gegeven worden door verkeersregelaars. Volg aanwijzingen altijd op voor uw eigen veiligheid.
Post-taak instructie en andere adviezen
Een post-taak instructie is de instructie die door de organisatie aan de verkeersregelaar wordt gegeven. Tijdens de post-taak instructie geeft de organisatie aan wat van de verkeersregelaar(s) wordt verwacht op zijn / haar post.
Ook voor het nemen van pauzes geldt een aantal regels. Als u minder dan 5,5 uur per dag werkt, heeft u geen wettelijk recht op pauze, al kunt u die vaak wel nemen in overleg met uw manager. Werkt u dagelijks langer dan 5,5 uur, dan heeft u een pauze van minimaal 30 minuten.