Zwolle – Vervoersmaatschappij Keolis heeft met ingang 1 juli de toiletten gesloten op haar Blauwnet treintrajecten. Reizigers kunnen niet meer naar de wc op de trajecten Zwolle – Enschede en Enschede – Oldenzaal en het Kamperlijntje.
De Sprinters van het type Flirt en SNG hebben een toilet. Alleen de Sprinter van het type SLT heeft op dit moment nog niet in alle treinstellen een toilet. Eind 2021 zijn alle SLT-treinen voorzien van een toilet.
Vroeger had toch elke trein een toilet? Ja. Welke treinen hebben geen toilet? De stoptreinen/sprinters van de NS en de treinen van regionale vervoerders in de provincies Zuid-Holland en Gelderland..
Het is blauw en rijdt als 'n trein... Blauwnet is geen vervoerder, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders. Blauwnet maakt reizen met het OV in Overijssel nog eenvoudiger: Je reist met één in- en uitcheck op alle regionale treintrajecten in Overijssel.
Trein is stiller
Het toilet in de trein valt op: aan de binnen- en buitenkant zijn foto's geplaatst die te maken hebben met de naam van de trein. De trein op de foto's heeft het Terschellingse festival Oerol als naam gekregen: andere treinen hebben ook Groningse namen, als Noorderzon en Hongerige Wolf.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Nee, je reist op Blauwnet gewoon met je NS-abonnement of ov-chipkaart (m.u.v. de Jongeren Dagkaart).
Je betaalt. Het bedrag dat je uiteindelijk betaalt, is het aantal gereisde kilometers vermenigvuldigd met de prijs per kilometer, plus een basistarief (1,01 euro). Als je binnen 35 minuten overstapt, betaal je het basistarief meestal maar één keer.
Losse treinkaartjes koop je via de (blauwe) Blauwnetkaartautomaat of de (gele) NS-kaartautomaat op het station. Blauwnet hanteert het landelijke NS-assortiment wat betreft losse treinkaartjes. Het maakt dus niet uit waar je je kaartje koopt. Bij de NS kun je ook heel handig online een kaartje kopen.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
We bieden reizigers 3 verschillende toiletten. Afhankelijk van de hoeveelheid reizigers per station kun je gebruik maken van een van de volgende toiletten.
Wegens milieuwetten mogen intercity's voortaan alleen nog met chemische toiletten het spoor op. Anders mogen ze, net als de sprinters, geen wc meer aan boord hebben.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
U kunt een studentenreisproduct krijgen als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit. Ook als u nog geen 18 bent. Het regelen van het reisproduct kost tijd.
Blauwnet is opgericht om het reisgemak te vergroten. Zo hoeft u niet uit te checken als u binnen Blauwnet overstapt op een andere trein en betaalt u niet opnieuw een opstaptarief als u binnen Blauwnet overstapt van de trein op busvervoer.
Blauwnet is een samenwerkingsverband tussen Keolis (Syntus) en Arriva, in opdracht van de provincie Overijssel.
Arriva: Dochteronderneming van DB, grootste spoorvervoerder na NS.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.